Tak bohužel, myslel jsem, že tahle situace nenastane, ale myslet znamená, však víte...
Není tu mezi Vámi nějaký dobrý právník, který by mi poradil, jak jít do sporu s pojišťovnou, potažmo s výrobcem vozidla?
Popis mého problému:
Dne 1.8.2014 jsem vyrazil na svém motocyklu KTM 1190 Adventure R (zakoupena jako nová v dubnu 2014 v Racetoolu) na svoji vysněnou dovolenou, směr Gruzie.
Hned první den v Maďarsku, kousek od Srbských hranic došlo bohužel k nešťastným shodám okolností. Při jízdě jsem slyšel, že šustí řetěz ve vodítku a tak, abych nemusel tento úkon dělat pozdě večer nebo brzy ráno, jsem chtěl namazat řetěz. A jelikož zrovna svítilo hladové oko, chtěl jsem tyto dva úkony spojit při jedné zastávce. Natankoval jsem tedy a zajel za benzínku na parkoviště, kde jsem chtěl řetěz namazat. Bohužel, při zastavení a snaze o postavení motorky na centrální stojan, tento stojan praskl a motorka se zvrátila (i se mnou) na vedle stojící auto německého Turka (nebo tureckého Němce, co já vím). A to jsem si ještě nechal naschvál odstup, abych mohl kolem motorky bez problémů chodit... Ale jak je to bohužel vysoká koza, tak stejně koncem řidítka a zrcátka trefila zadní postranici vedle stojícího vozu (Mercedes Benz B, r.v.2007,na tacho cca 212tis.) a udělal lehkou promáčklinu v postranici. No, co Vám budu povídat, haló to bylo veliké, já sám, okolo sedělo asi třicet Turků při pikniku, takže dobře mi nebylo. Ale fakt s tím nešlo nic dělat, jednak jsem to nečekal, takže moment překvapení a za druhé mých 68kg versus 240kg motorky s asi 30kg bagáže byl nerovný souboj... Turek chtěl nejdříve 450 Eur a že to necháme být a nebude volat policii. Já tolik jednak ani neměl a za druhé jsem nikdy nehodu neměl a tudíž nevěděl, jestli to nebude problém, když mu dám peníze a nic nebudu mít podepsané. Tak on, že zavoláme policii. Tak říkám ok. Pak přišel, že chce 300 Eur. Říkám, nemám, mám jen 250 (což byla pravda). A on, že tedy 250. Jenže to už měl moji motorku nafocenou, svoje auto taky. Tak si říkám, jo, já mu dám 250, nic mi nepodepíše, já pak přijedu domů a přijde mi obsílka, že jsem ho naboural a ujel a budu mít akorát problémy. Tak mu říkám, že ne, že zavoláme policii a sepíšeme to, že jsem pojištěný (jaká to chyba). Po příjezdu policie se jal Turek vysvětlovat policistovi situaci. Policista nemluvil německy, Turek zase anglicky. Tak jsem vysvětlil policistovi, jaký mám problém a že to opravdu nebyla má chyba, že praskl stojan a nemohl jsem nic dělat. On vida, že Turek je nepříjemnej a já skleslej, řekl, že to nebude řešit, ať jen vyplníme formulář o nehodě (ukázal mi i jak) a odjel. Tak jsme to sepsali a rozjeli se každý svým směrem. To, že mi to hned první den otrávilo dovolenou a že díky tomu jsem to v mizerné náladě v Turecku otočil a jel domů, to vezmi čert. Horší je to, co následovalo a táhne se doposud. Po příjezdu jsem vše nahlásil na pojišťovně, kde mám povinné ručení (Kooperativa), předal jim veškeré dokumenty i fotografie poškození na motocyklu i vozidle poškozeného a doufal ve vyřešení. Ačkoliv jsem deklaroval, že se vlastně nejednalo o moji chybu, ale o technickou závadu na mém motocyklu, díky níž k události došlo, byl jsem ochoten nést následky ve formě sníženého bonusu (malusu) a doplatku bonusu dobrého řidiče. Jaké však bylo mé překvapení, když jsem se po téměř třech měsících od pojišťovny telefonicky! dozvěděl, že oni nic platit nikomu nebudou, že pro ně není škoda likvidní, neboť oni ručí pouze za škody způsobené provozem vozidla které je v chodu!!! Takže mne normálně poslali do háje, že se mám obrátit na výrobce vozidla, nebo na soud... No a po předání problému centrále KTM v Bratislavě jsem obdržel stanovisko, že mi maximálně opraví škody na motorce (kufr, zrcátko, bástr, sedlo), ale škodu na autě také nehodlají vůbec řešit. No a teď bych potřeboval poradit, jak na soudní spor? S kým? S pojišťovnou? S výrobcem? Výrobce ví, že stojany měly problém, pár lidem (bohužel vč.mne) praskl a tak na něj udělali svolávačku... Mám šanci uspět? Dle mého by to měla zaplatit pojišťovna, má na to přece odhadce, odborníky a tak a pak vymáhat peníze po výrobci ne? Turek už mi volal, že nemá žádnou odezvu ani ode mne a ani od mé pojišťovny a že to předá právníkovi. A teď ještě to hlavní - poslal papíry o opravě vozidla: 4200 Eur!!! 3700 Eur za opravu vozidla a 500 za znalecký posudek! Přitom si troufám tvrdit, že škoda byla maximálně tak za 20tis. Jsem prostě v loji... Vůbec nevím, co mne čeká, jestli mi přijde nějaká obsílka od soudu, že mne Turek zažaloval či jak...
Pokud je tu mezi Vámi nějaký právník, nebo pojišťovák nebo zkrátka někdo, kdo by mi dokázal poradit, budu velmi vděčný...
Jinak se obávám, že jsem dojezdil
Předem moc děkuji za Vaše rady a omlouvám se za sáhodlouhý příspěvek.
Upravil Geralt dne 20.01.2015 22:21
KTM 1190 Adventure R
No ty vo.. a to jsme se tomu v Turecku jeste zasmali co ? Prozvon me zitra pres nekoho bych se mozna dostal na sefa likvidace pojistnych udalosti motor.vozidel v kooper. Ale neslibuju nic. :-(
______________________________________________
Čistě teoreticky: pokud nemáš pojištěno vozidlo, nesmíš ani stát na veřejném prostranství, protože by mohlo způsobit škodu /dle pojišťovny/. Takže to jde použít i opačně a navíc motocykl byl v chodu i když bokem. Myslím že právník by to vyřešil.
Myslím, že pojišťona nemá pravdu..chtěj po nich vyjádření písemně a nedej se odbýt. Měli by tam uvést, podle jakého pafagrafu nabyli přesvědčení, že nic hradit nemusí. Asi se to snaží uhrát na manipulaci s nákladem stojicího vozidla..což v tém případě není. Škodu by měli uhradit turkovi, škodu na tvé motorce ne.
tady je odkaz na zákon http://www.zakony...s/1999-168
Nevím nakolik jsi uváděl, že k tomu došlo v důsledku zlomení se stojanu ..já bych to nezdůrazňoval, aby se nechytli tohoto:
2) Porušením základních povinností při provozu vozidla na pozemních komunikacích se pro účely tohoto zákona rozumí
a) provozování vozidla, které svojí konstrukcí nebo technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, obsluhujících osob, přepravovaných osob a věcí,
Písemné vyjádření jsem o nich samozřejmě chtěl, přišlo mi úplně mimo, aby mi to nějaká paní likvidátorka řekla jen tak po telefonu. Takže ho mám i písemně. Ale neopřeli to o žádný paragraf, ale o to, že se likvidace řídí předpisy té dané země, kde k události došlo. A v Maďarsku prý takováto událost není likvidní. A chtěl jsem samozřejmě po pojišťovně zaplatit jen tu škodu na poškozeném vozidle.
KTM 1190 Adventure R
Ještě jedna zkušenost. Kamarádovi vyhořel barák a pojišťovna že zaplatí jen třetinu, že byl podpojištěný. Předal to právníkovi, ten to poslal s kulatým razítkem a okamžitě případ v pojišťovně převzal někdo jiný a dostal náhradu v plné výši.
Obyčejnýho člověka zkrátka oškubou všude.
A ano, nahlásil jsem nehodu v důsledku zlomení se centrálního stojanu, bohužel. Teď vím, že to byla chyba. Kdybych uvedl, ze jsem do něj najel, bylo by to dávno vyřešené s minimálními starostmi i výdaji. Ale jak jsem to měl tušit... Nahlásil jsem pravdu tak, jak se to stalo.
KTM 1190 Adventure R
Geralt napsal:
Písemné vyjádření jsem o nich samozřejmě chtěl, přišlo mi úplně mimo, aby mi to nějaká paní likvidátorka řekla jen tak po telefonu. Takže ho mám i písemně. Ale neopřeli to o žádný paragraf, ale o to, že se likvidace řídí předpisy té dané země, kde k události došlo. A v Maďarsku prý takováto událost není likvidní. A chtěl jsem samozřejmě po pojišťovně zaplatit jen tu škodu na poškozeném vozidle.
Zkus se obráti na kancelář pojistitelů s dotazem ( na celý tvůj případ )..nicméně tomu nevěřím, ty jsi uzavřel pojištění dle podmínek daných našim zákonem.
Zostal ti stary stojan? Ak ano straz si ho! To ze KTM priznava chybu a opravi poskodenu moto na svoje naklady je + pre teba z ktoreho mozes neskor tazit. Postoj poistovne chapem, jednalo sa o novu motorku a technicku zavadu co znaci ze sa chce z toho vyzut a nechat to na predajcovi motoriek (moto nepadla napr. vplyvom silneho vetra). Ak som spravne pochopil na mercedese bol poskodeny zadny blatnik. Aj keby ho vymenili v znackovom servise oprava by nemala vyssia ako 1200 eur takze turkovi sa moze o tej sume len zdat. Na vypocet skody je program AudaPad kde sa to da presne vypocitat. Mas nejake foto z nehody aj ty? Hlavne take kde je moto oprete o auto a vidiet spz. obidvoch ucastnikov. To by bolo dalsie + pre teba. Ciste teoreticky najlepsie by bolo keby madarsky policajt napisal do spravy ze sa zlomil bocny stojan a moto nasledne spadlo na vedla stojace motorove vozidlo. KTM by cvakalo... ale az po urgencii tvojho pravnika. Jednoznacne si zozen pravnika.
...len tak schvalne by som vyžiadal od Turka kopiu faktury za vykonane prace aj z kopiou dokladu o zaplateni škody. Tvrdil by som mu že si to žiada tvoja poistovna pre učel likvidacie škody. Ako poznam Turka tak sa stavim že v takom stave ako polo auto po incidente bude aj teraz, je to podobne ako keby si len škrabnul cigana ten chce hned nové auto, ale ked je to naopak tak to je uplne iné! Držim palce k dobremu koncu!
... nemožem uplne s tebou suhlasiť lebo, potom by sme sa mohli myliť obaja.
Nazdar, to je dost na pikacu, ale mam prad veci k tomu.
1. tu vec s vozidlem v provozu ti zjistim jak u KOOP tak u pravnika, ale je to definovane jako pojisteni odpovednosti z provozu vozidla, ale jak pise TOMTOM v zakone je napsano NEHRADI se újmu vzniklou manipulací s nákladem stojícího vozidla,
2. pokud by to neslo z tohohle tak by to mohlo jit z pojisteni odpovednosti z bezneho obcanskeho zivota, teda pokdu mas sjednano a mas uzemni rozsah EVROPA
3. pokud by ti treba znalec potvrdil, ze se jednalo o vadny vyrobek (ten stojan), tak vyrobce ruci za nej jako za vadu vyrobku, jediny co tam je tak to ze ruci az od skody nad 500EUR, a jelikoz uznali, ze ti opravi veci na motorce defakto uznali, ze byl vadny a tudiz jsou poviny zaplatit veskere skody co ten vyrobek zpusobil a na to jsou urcite pojisteni
a jen info mas nafoceno, vse co si motorkou poskodil, melo by to byt i v tom zaznamu z dopravni nehody, jako je to blby, ale rozporoval bych tu cenu opravy
Nejezdi rychleji, než umí tvůj anděl strážný létat!!!
Čeština můj koníček
Reakce pojišťovny je naprostý nesmysl. Je to stejné, jako když před supermarketem špatně otevřeš dveře a někomu poškodíš auto. Pojistka je od toho, aby kryla škody způsobné provozem vozidla a provoz je i jeho zaparkování.
Kooperativa je z velkých asi nejhorší pojišťovna. Doporučuji vyrazit za nimi celkem nekopromisně, třeba i v doprovodu právníka.
[quote]j_a_k napsal:
Reakce pojišťovny je naprostý nesmysl. Je to stejné, jako když před supermarketem špatně otevřeš dveře a někomu poškodíš auto. Pojistka je od toho, aby kryla škody způsobné provozem vozidla a provoz je i jeho zaparkování.
Kooperativa je z velkých asi nejhorší pojišťovna. Doporučuji vyrazit za nimi celkem nekopromisně, třeba i v doprovodu právníka.[/quote
Ale on uviedol zlomeny stojan. Je to ako keby ti instalater spravil v novostavbe domu vodu a nasledne ti novostavbu vytopi. Za vadu materialu zodpoveda predajca materialu (od tohu su blocky) v pripade ze zle vykonal instalaciu instalater (popr. firma), za skodu zodpoveda on (firma). Poistovna dava v tomto pripade ruky prec od poistneho plnenia za skodu, vinnik je znamy. Ak by hned uviedol do poistovne ze ked zostupoval z motorky a nasledne ju neudrzal a ona spadla na vedla stojace auto je to uz davno vybavene ak by to nahlasil v casovom limite.
Upravil Barko dne 20.01.2015 23:52
Za mne osobne z Kooperativou mám len najhoršie možne skúsenosti, hlavne pri plneni udalosti z havarijneho poistenia.
... nemožem uplne s tebou suhlasiť lebo, potom by sme sa mohli myliť obaja.
Takze dnesk ajsme to resil s kamaradem pravnikem co dela zrovna takove pripady a jeho nazor ze ta skoda ma povahu v provozte vozidla takze by KOOP mnela platit a pokdu uznala KTM ze skodu na motorce uhradi tak vpodstate priznala ze byl stojanek vadnej takze druha moznost uhradit z toho. Pokdu by si mel zajem poslu ti na nej cislo rikal, ze by to klidne vzal.
Nejezdi rychleji, než umí tvůj anděl strážný létat!!!
Čeština můj koníček
Souhlasím se Šrekem. Postoj pojišťovny je nesmysl.... právě jsem volala kamarádovi, který dělá likvidátora( u Kooperativy)... motor v provozu je výmluva. Pokud zaparkuju auto, nedám tam ruční brzdu a ono se rozjede a způsobí škodu- nehodu- je to případ, který se standardně řeší z povinného ručení. Motor také neběžel.... rada likvidátora je napadnout rozhodnutí a chtít zdůvodnění a přesné znění pojistných podmínek na základě kterých to rozporují... otravovat, otravovat, otravovat..... pokud turek přidává nuly k fakturám, tak to už by si měla pojištovana handrkovat sama- od toho je pojištění a pokud dá turkovi méně- ano může žalovat turek sám, v ten moment je na něm i dokazování...spíš jen vyhrožuje a zkouší, co si nechá bohatý evropan líbit...
Drakukula presne tak, to mi rikal muj kamos taky s tim zaparkovanym autem . Takze se nedat a proste chtit po KOOP vysvetleni.
Nejezdi rychleji, než umí tvůj anděl strážný létat!!!
Čeština můj koníček