Ahoj, chtěl bych si zkontrolovat výplet kol na R1100GS. Kola mi nehází, a všechny šroubky drátů jdou otáčet. V návodu k moto píšou, že se má výplet občas zkontrolovat a všechny dráty musí při poklepání stejně zvonit. To fakt nedám, nejsem ladič pian
Nevíte prosím přibližnou sílu dotažení v NM?
Dík!
Kuba
Neboj se toho. Ja menil 3 nabourane spice ktery byly na stejne atrane a hned za sebou. Naladil jsem spice aby zvonily jako ty ostatni a slo to v pohode. Normalne jsem klepal 10 klicem. Uz to najelo 15 tis a vse v klidu.
Dělal jsem si na R 1100 GS přední kolo 21". Kompletovalo se z jednotlivých dílů včetně nového výpletu. Výplet mi dělal, nebo nechal někde udělat známý ale základní údaje k výpletů BMW kol jsem jim zadal z anglického technického pramene, údajně koresponduje s manuálem na moto. Jsou tam hlavní údaje, včetně rozsahu utahovacího momentu na nyplech i na pojistných šroubcích:
TOOLS
2mm allen to release the set screws
40T torx for the 1150 - 5mm allen for the 1100 spoke adjusters
really long extension (about 10 inches) to clear the other side of the "spider"
straight handle for VERY easy turning
ratchet for NOT so easy turning.
TORQUE wrench for final turns
soft but rigid feelers
lubricant to make the head turns easier See Third Rule of Thumb, and Third Rule of Thumb
Subpart 2
a temporary (or semi permanent) MARKER
BMW Specifications and Comments
Horizontal & Vertical runout (max allowable) 1.3mm (.05)”
Horizontal runout (max allowed to be reduced to useable limit) 2.0mm (.08)”
Vertical runout cannot be compensated for by centering the rim* Spoke adjuster torque 3.5 to 5Nm (2.6 to 3.7ft-lbs) or (31 to 44in-lbs)
Set screw 1Nm (.7ft-l or (8.8in-lbs)
* This is a direct quote from BMW’s repair manual.
Díky za vyčerpávající popis, chápu tedy 5NM. Jen mi nejsou jasné ty pojistné matice.
Mám na středovém bubnu pouze ty imbusy a pak jsou všude jen holé dráty, žádné matice. viz foto
jerabek-jakub přiložený následující obrázek:
Tak ono to nejsou pojistné matice, ale závitový kolík viz položka 6 v odkaze. ODKAZ
Osobně kdybych měl potřebu dotahovat dráty kol a měl kola "rovné", tak si kolo hodím na osu a dotahuju postupně jeden drát za druhým na jedné straně a pak na druhé o stejný počet otáček.
Pozor však na to, dotahovat po kouskách třebas o 1/4 otáčky niple. Když to hned napereš o otáčku, tak to kolo rozhodíš.
Jelikož jsem už nějaké kolo vypletl, tak vím, že když pootočíš jen určitým počtem drátů, tak to kolo taky rozhodíš a šmatláš!
Nikdy jsem niple nedotahoval momenťákem. GSA TRIPLE BLACK 2011
V niplu je "červ" na imbus - na odkazu to jde vidět (č.5 - nipl, č.6 - "červ" : http://www.realoe...Id=36_0168...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Ber to jen jako radu ale podle tvých dotazů mi přijde, že si jen zaděláš na velké a drahé problémy.
Pokud kola jak píšeš nehází tak na to nešahej, pokud chceš být pečlivý a "musíš" to zkontrolovat tak vem dřevěnou třísku(klacík) a přejeď po drátech, pokud bude nějaký volný poznáš to, bude mít jiný zvuk než ostatní a pak to řeš.
Centrování ač vypadá jednoduše tak chce dost praxe a nechá se na něm hodně pokazit. Například těch 5 nm neumí většina běžných momenťáků a týká se nového nebo povoleného a vyčištěného nyplu, u starého, který budeš jen dotahovat a je zaoxidovaný a zalepený prachem, budeš rád, že s nyplem hneš.
Jirik napsal:
Ber to jen jako radu ale podle tvých dotazů mi přijde, že si jen zaděláš na velké a drahé problémy.
Pokud kola jak píšeš nehází tak na to nešahej, pokud chceš být pečlivý a "musíš" to zkontrolovat tak vem dřevěnou třísku(klacík) a přejeď po drátech, pokud bude nějaký volný poznáš to, bude mít jiný zvuk než ostatní a pak to řeš.
Centrování ač vypadá jednoduše tak chce dost praxe a nechá se na něm hodně pokazit. Například těch 5 nm neumí většina běžných momenťáků a týká se nového nebo povoleného a vyčištěného nyplu, u starého, který budeš jen dotahovat a je zaoxidovaný a zalepený prachem, budeš rád, že s nyplem hneš.
Pod tohle se klidně podepíšu, proto i já jsem psal "kdybych měl tu nutnost"
Slova starších: " tobě to nejezdí?" ... jo jezdí... "tak co se v tom rejpeš!"
GSA TRIPLE BLACK 2011
Tyjo kolik to ma najeto 30 ? Normalne roztoc kolo strc tam sroubovak a dyz to bude delat cink, cink, cink, cink, brn, cink, cink, cink...tak brn dotahni ale jen citovka sroubovakem ne racnou abys to nepretahl a nerozhodil.ale myslim ze to bude cinkat vsechno.
Kupredu spatki ni krok...
Má najeto 150tkm, koupil jsem jí u Červeného za 70tis v Budějovicích.
Takhle hezkou jsem z ní udělal po roce od koupi, kdy jsem do ní nasypal dalších 60tis.
Vyměnil jsem skoro vše za nové. Rozvody, ložiska - hruška, koncový převod, ložiska kol, čerpadlo, filtry, vstřiky z 12ky... je to na dvě A4. Tenhle model se mi moc líbí a letos budu jen užívat :-)
Na motorkách si dělám sám všechno už dvacet let. Vím, že ta otázka působí jako od začátečníka, ale nikde jsem údaje o tomto nenašel, proto se raději zeptám zkušenějších :-)))