buboGS napsal:
A co doporučuje výrobce? Jezdím taky asfalt, i když to je někdy spíš off road (znamená to zavřená cesta? ). Teď mám vepředu pružinu nastavenou na 1. polohu, vzadu standard a na tlumiči 1,5 otáčky od S (zleva)
Představoval bych si to jako větší žehličku na drobné nerovnosti (rozbitý asfalt) a klidnější průběh na podlouhlých vlnách - tam mám pocit, že se houpe = chtěla by asi přitlumit a na větší citlivost by asi chtěla povolit na pružinách - ale v podstatě není už kam.
Z předku mám pocit, že tlumí málo, jako kdyby lehce pořad kmital nahoru a dolů...
Kdyby někdo měl tip na osvědčené asfaltové nastavení 100/100 (100 kg, 100 km/h), tak sem s ním
Uz jsem chtel psat, co mam v manualu, ale mas jinou motorku. Tak snad jen tolik, ze neco jineho doporucuje vyrobce - fakt koukni do manualu, oni vedi, co tam pisou. A neco jineho doporucuje vyrobce pruzin. V mem pripade: Hyperpro pro moji motorku (R1150GS) doporucuje predek pozice 2-4, zadek 10-15 kliku (proti smeru hod. rucicek), odskok 1-2 otacky otevrit (od polohy H). Pruziny jsem dal na nejmekci v tom rozmezi, odskok na vyrobcem BMW urcenou hodnotu 0,5 otacky otevrit (tvrdsi).
Jinak jak pise Morabo, pokud rikas, ze je predek tvrdej a kmita, je na miste otazka, v jakem stavu mas tlumic. Ja mam repasovanej prave s vymenou pruziny. Pokud mas stary tlumic a novou pruzinu, je podobne chovani pochopitelne - tvrdsi pruzina neucinne tlumena starsim tlumicem. Toz tak.
Upravil alesvagner dne 18.04.2012 08:11
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
Jsem jeden z mála, kdo na r1100gs není vůbec nadšenej z projevu progresivních pružin hyperpro a repasovaných tlumičů. To, že v terénu nejdu na doraz je proti originálu asi hlavní výhoda, to je fakt, ale jinak mě trápí naladění zadku. Rád bych zkusil přímé porovnání se stejně max. tuhou neprogresivní pružinou. Na předku jsem po dlouhém laborování nastavil druhou nejměkčí polohu, na zadku 10kliků od nejměkčího stlačení a útlum 1 a 3/4 otáčky od největšího útlumu. Je to kompromis na rozbitý silničky. Když to povolím, plavu jak na třiapůli, když to lehce přitáhnu, zadek už odskakuje. Ta mez kdy útlum funguje je dost malá. Shrnutí za mě, předek bych klidně nechal a vzadu vyměnil tlumič za "lepší", nebo zkusil stávající s neprogresivní pružinou. Mám pocit, že pružina může za občasné zákmity na jemných nerovnostech, které se mi nedaří nastavením odstranit. Připomínam, že nemám žádné znatelné vůle na zadním zavěšení, ložiska mám -15tkm po výměně a táhlo reakce paraleveru dotažené v silentblocích, vakl kola neznatelný, dráty v kole dotažené. Kamarádovo origo tlumič na 1150GSA se 70tkm na stejných gumách (TKC) jako mám já funguje podle mě prostě líp.
morabo napsal:
buboGS: Obavam se, ze pro uplnou spokojenost budes potrebovat cely novy - kvalitnejsi tlumice....
Toho se obávám taky...
Musím jít ale krok za krokem, jak to jde... Původní pružiny už byly utahaný a na zadním tlumiči jsem měl stržený šroubek útlumu. Bylo nutné zajistit funkčnost stroje, na tuning asi dojde později (priority jsou holt prevít...)
BMW GS = stroj na radost
Uz jsem chtel psat, co mam v manualu, ale mas jinou motorku. Tak snad jen tolik, ze neco jineho doporucuje vyrobce - fakt koukni do manualu, oni vedi, co tam pisou. A neco jineho doporucuje vyrobce pruzin. V mem pripade: Hyperpro pro moji motorku (R1150GS) doporucuje predek pozice 2-4, zadek 10-15 kliku (proti smeru hod. rucicek), odskok 1-2 otacky otevrit (od polohy H). Pruziny jsem dal na nejmekci v tom rozmezi, odskok na vyrobcem BMW urcenou hodnotu 0,5 otacky otevrit (tvrdsi).
Jinak jak pise Morabo, pokud rikas, ze je predek tvrdej a kmita, je na miste otazka, v jakem stavu mas tlumic. Ja mam repasovanej prave s vymenou pruziny. Pokud mas stary tlumic a novou pruzinu, je podobne chovani pochopitelne - tvrdsi pruzina neucinne tlumena starsim tlumicem. Toz tak.
Tlumič je repasovanej u Berana, pružiny Hyperpro (fialový ). Manuál mám německy a doma - jsem teď na cestách - a ty nový tlumiče vlastně "zajíždím". Poprvé mám taky možnost štelovat útlum - šroubek byl přetržený - takže nemám moc s čím porovnat...
Dneska jsem trochu přitáhl zadek a celkem se to zlepšilo - tvrdý (tvrdší...) to sice je, ale přestalo to tolik kmitat a plavat - přitvrzením zadní pružiny došlo asi k většímu zatížení předku a docela se to zlepšilo. Ještě zkusím poladit ten útlum. Co vlastně znamenají ta písmena S a H - Soft a Hard?
S tvrdostí asi nic neudělám, myslím si, že měkčí progresívní pružiny v nabídce stejně nikde nejsou...
Taky je možné, že jsem si od toho sliboval víc a v hlavě to mám posunuté, přestože to funguje dobře - půl roku jsem na tom nejel a tak mi chybí přímé srovnání...
Ale stejně bych si představoval lepší žehličku
Upravil buboGS dne 18.04.2012 22:25
BMW GS = stroj na radost
stepan napsal:
Pokaždé, když slyším nadšeného nového uživatele takto drahého podvozku, tak mám radost, že nejsem jedinej "blázen", kdo dal do "staré" motorky tolik peněz.
...včera po montáži předku jsem asi vypadal jako blázen, když jsem schválně trefoval díry a pořád se smál do přilby...a trochu jsem si připadal, jako malé děti, co schválně chodí kalužema...
...je to sakra rozdíl...vivat Ohlins
"Před miliony let opustil člověk moře. Každý někdy udělá chybu..."
buboGS napsal:
Dneska jsem trochu přitáhl zadek a celkem se to zlepšilo - tvrdý (tvrdší...) to sice je, ale přestalo to tolik kmitat a plavat - přitvrzením zadní pružiny došlo asi k většímu zatížení předku a docela se to zlepšilo. Ještě zkusím poladit ten útlum. Co vlastně znamenají ta písmena S a H - Soft a Hard?
...znamená to rychlost útlumu (odskoku pružiny), pokud přitahuješ pružinu, musíš přitahovat i útlum...
"Před miliony let opustil člověk moře. Každý někdy udělá chybu..."
Joe napsal:
Nikdy to nebude to pravé ořechové. Je to strašná alchymie. Pokud to bude super na silnici, tak na off to stíhat nebude. Já to mám nastavené tak, aby na silnici byla motorka tvrdší a mimo to odvádělo svoji práci. Pokud potřebuješ poměkčit a nemáš kam, tam máš tvrdou pružinu a stejně s tím nic víc nenaděláš. Až dáš kufry a spolujezdce, tak se to změní..
Já se do offu moc nehrnu - občas si dám nějakou polní/lesní cestu, ale jinak spíš asfalt všech cenových skupin...
Komfort, pohodlí a bezpečnost, to je to, co od toho očekávám. Když jedu sám, jedu svižněji, tak trochu toho dobrého vedení, když jedem ve dvou, tak hlavně to pohodlíčko pro ženušku.
Teď jsem sám na cestách, ale mám kufry a je to tak na hraně - tvrdší už bych to teda rozhodně nechtěl. Chvílema to jde , ale pak mě občas nějaká díra či nerovnost překvapí, jak to jde jakoby natvrdo...
Ale asi si zvyknu, zvyknout se dá prý i na šibenici
BMW GS = stroj na radost
stepan napsal:
Pokaždé, když slyším nadšeného nového uživatele takto drahého podvozku, tak mám radost, že nejsem jedinej "blázen", kdo dal do "staré" motorky tolik peněz.
...včera po montáži předku jsem asi vypadal jako blázen, když jsem schválně trefoval díry a pořád se smál do přilby...a trochu jsem si připadal, jako malé děti, co schválně chodí kalužema...
...je to sakra rozdíl...vivat Ohlins
absolutne vim o com hovoris, taktiez som sxvalne na ne najizdel az som sa zamyslal ze to moc rafku nepridava
plus som kluckoval na kolajach od kamionov
Navigačný výjazd motocyklov podľa itinerára www.rallykopanice.sk
jencekgs napsal:
A já mám origo tlumiče 110tis km a dírám se vyhýbám
Mám u svého GS stejně boží podvozek i podobné kilometry.
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
zdravím pánové, mám takovou prosbu, neválí se někomu doma hydroštel? Buď originál z BMW nebo třeba i jinej? Funkční nebo nefunkční? Chci to na pokusy a protože nevím jak se to rozebírá nechci si vyk*rvit ten svůj :-)
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Jinak me se zda motorka taky tvrdsi a nervoznejsi, nekdo psal, ze si pruziny musi trosku sednout a povolit, tak taky cekam. Jinak je fakt, ze vedeni je lepsi a ze je to mozna jen subjektivni pocit po tom blate, co jsem tam mel puvdne.
Tak po cca 2000 km na nove Hyperpro a repasovanem tlumici na predku mam pocit, ze se to zklidnilo, asi si to fakt musi sednout. Dobre vedeni a jistota zustava, takova ta prvnotni tvrdost zmizela.
Jinak zajimavy poznatek s nastavenim zadniho tlumice: Pri prejezdu pricneho prahu v klesani a brzdeni motorem to predek pobral uplne klidne, zadek se za prekazkou vzdycky nestacil natahnout (mel jsem ten pocit) a skocil jako za tu prekazku. Jak jsem brzdil motorem, tak to bylo citit o to vic. Zkusil sem ubral utlum a mam pocit, ze to je lepsi, kolo se po stlaceni driv vrati.
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
Jinak me se zda motorka taky tvrdsi a nervoznejsi, nekdo psal, ze si pruziny musi trosku sednout a povolit, tak taky cekam. Jinak je fakt, ze vedeni je lepsi a ze je to mozna jen subjektivni pocit po tom blate, co jsem tam mel puvdne.
Tak po cca 2000 km na nove Hyperpro a repasovanem tlumici na predku mam pocit, ze se to zklidnilo, asi si to fakt musi sednout. Dobre vedeni a jistota zustava, takova ta prvnotni tvrdost zmizela.
Jinak zajimavy poznatek s nastavenim zadniho tlumice: Pri prejezdu pricneho prahu v klesani a brzdeni motorem to predek pobral uplne klidne, zadek se za prekazkou vzdycky nestacil natahnout (mel jsem ten pocit) a skocil jako za tu prekazku. Jak jsem brzdil motorem, tak to bylo citit o to vic. Zkusil sem ubral utlum a mam pocit, ze to je lepsi, kolo se po stlaceni driv vrati.
Ten zadek je bohužel slabina... s nastavováním na r1100GS s první variantou sériového tlumiče po repasi jsem se trápil docela dlouho, než jsem pochopil, že budu muset prostě jezdit na měkčí útlum než bych si přál, za cenu většího plavání zadku. Jde o to vychytat "mez klepání", na jemných nerovnostech. "Vychytat" myslím, povolovat útlum, až mravenčení na nejjemnějších spárách zmizí. Nastavení bude vždy kompromis kvůli velké progresi pružiny a nulové progresi tlumiče (alespoň v mém případě) nevím, jestli 1150 nemá už tlumič s proměnlivým útlumem v závislosti na zdvihu, ale moje zkušenost je taková, že když mám seštelováno na malý útlum (jak jsem psal na mezi odstanění klepání na jemných nerovnostech), tak když přejedu na velké hupy, tlumič nestíhá při velkých zdvizích a motorka se zbytečně vlní. Za mě pro příště dozadu už progresi nebrat (anebo koupit odladěnou kombinaci)!! Samozřejmě je řešení při jízdě v terénu útlum přitvrdit, ale za cenu citelné ztráty komfortu po nájezdu na úsek bez propružení. Naprosto chápu lidi, kteří jsou ochotni utratit za kvalitní podvozek balík..
Tak jsem taky ladil a je to tak jak pise Melizoy.Dokud jsem jezdil hlavne teren,tak max.spokojenost.Ten utlum odskoku jsem mel asi v polovine.Ted jezdim vic po silnici a mel jsem problem na tech opravdu malych nerovnostech(pricnych sparach atd.),ktere ten tlumic proste nebral a potom se mi nekolikrat stalo,ze mi motorka v rozbite zatacce na ,,rolete" neprijemne odskocila.Dneska jsem tu zatacku jel nekolikrat a steloval utlum odskoku.Ten utlum jsem musel dat podstatne mekci.Mam to ted necelou 1/2 otacku od nejmekciho nastaveni z asi celkovych necelych 2,5 otacky.A je to ted opravdu vyrazne lepsi.
Netusim jak se to bude chovat v terenu,kdyz pouze pritvrdim predpeti pruziny a necham mekci odskok.
A asi je pravda,ze pro toho,kdo nejezdi teren,pripadne casto nalozenej a ve dvou,tak na silnici je lepsi pruzina linearni nez progresivni.
Upravil vevis dne 25.06.2012 16:30
Jsem taky blázen. Tyhle investice budou jednou hrob mého ježdění. Ale...... Prostě jsem dal na GS 1150 2002 tlumiče ohlins. A připadá mi že jsem koupil jinou motorku. Na starých bylo 80.000 km a zdálo se že jsou OK. Pak jsem měl problém s odskokem na roletě v zatáčce. Zkusil jsem výměnu a zažívám nový pocit z ježdění. Nevěřil jsem že to bude takový rozdíl. A je. Doporučuji.
jeza napsal:
Jsem taky blázen. Tyhle investice budou jednou hrob mého ježdění. Ale...... Prostě jsem dal na GS 1150 2002 tlumiče ohlins. A připadá mi že jsem koupil jinou motorku. Na starých bylo 80.000 km a zdálo se že jsou OK. Pak jsem měl problém s odskokem na roletě v zatáčce. Zkusil jsem výměnu a zažívám nový pocit z ježdění. Nevěřil jsem že to bude takový rozdíl. A je. Doporučuji.
Tak ohlinse mám taky, na 1150 :-) , a taky 2002 r. Mají najeto 13000km , po servisu a byly by na prodej - předek i zadek :-) , možná nejlépe s celou motorkou , kuframa, padákama alarmem, novýma gumama za 132 000 :-) , dohoda