pro případné cestovatele do této krásné destinace, nebo pro ty co plánují bych se rád podělil o svou zkušenost..
Byli jsme opět ve Vietnamu letos v lednu. Jezdím tam dost pravidelně už 17 let a nějakou dobu jsem tam i žil.. Jako již několikrát jsme si letos půjčili motorky z půjčovny Flamingo Motorbike. Mají pobočky v Hanoi i v Saigonu (Ho Chi Minh City) takže se dá v pohodě domluvit půjčení na jihu a vrácení na severu a naopak.. Ceny jsou příznivé jako všude v těchto končinách a samozřejmně nezapomeňte smlouvat a něco ještě ušetříte..
a teď ten příběh..
Se slečnou Agnes z této půjčovny jsem to domlouval už od začátku prosince.. Podmínky byly jasné, jako vždy chceme místní prskolety na kterých jezdí místní, vyjede to vlastně úplně všude, je to lehký, projede to úplně všude a je to strašněj nezmar.. a snadno opravitelný na každém rohu , žádné velké enduro, které když se někde podělá tak nám to nikdo neopraví. Podmínka byla drátěný kola. Jsem už věrný zákazník takže nebyl problém, přesně věděla co potřebuju. Za 14 dní přišla zpráva, že koupili 2 nový (skoro bych si troufal říct že kvůli mě) a že jsou pro nás připravený. Poslala fotku a už jsme se těšili.
na začátku ledna jsme si vyzvedli motorky.. Čekaly tam 2 Hondy, jedna najeto 100 km, druhá 120 km (asi nám je chtěli zajet.. ) Jak z katalogu. Ke každé motorce jsme dostali helmu (malou), gumicuky na bágly a pláštěnku do deště.. pláštěnky jsme s díky vrátili - máme svoje kvalitní poncha. Helmy jsme si za rohem koupili svoje, aby nám seděli alespoň velikostí a ty malý nechali prodejci nových aby je vyhodil. Ceny helem (čti: plastových čepic až po opravdové helmy) se pohybují od 120,- Kč do 800,- Kč. Takže to tak nebolí, helma je nová a voňavá a správně velká..
No objeli jsme celý jižní Vietnam ze Saigonu, do Da Látu, přes Nha Trang, a dolu podle moře přes Mui Ne až do delty Mekongu, kterou jsme přeskákali ferrynama celou a nahoru až ke hranicím s Kambodžou a chtěli jsme jet zpátky do Saigonu, že vrátíme pekelné stroje na kterých jsme ujeli 2000 km bez jediného problému a byly super spolehlivý a předposlední den našeho pobytu to přišlo.. Vjeli jsme do města a ubral jsem plyn, blížily se svátky asijského nového roku (ve Vietnamu se to jmenuje TET) a všude byl šílenej provoz, stěhují se celé rodiny k sobě aby byli všichni na tyto oslavy pohromadě.. Jedu si normálně v pruhu a proti mě dav motorek a nějaká auta.. v okamžiku kdy míjím stříbrné větší auto tak mi za ním vyjede holčina na motorce do protisměru směrem k benzínce kterou mám po pravé straně.. Z ničeho nic, bez kouknutí jestli v protisměru něco jede.. prostě to otočila do protisměru.. v okamžiku kdy jsem ji uviděl zbývalo do nárazu odhaduji tak 1/2 vteřiny. Nebylo kam uhnout, nalevo to auto co míjím a přede mnou ona.. BUM
Ležim na asfaltu několik metrů za hromadou šrotu co zbylo z motorek.. Kamarád Aleš stojí nade mnou (jel v bezpečné vzdálenosti za mnou a v pohodě ubrzdil) a kouká jestli žiju. Zkouším hýbat nejdřív prstama, pak končetinama jednou po druhý.. dobrý, jde to.. Vstanu a říkám si že fajn že žiju.. koukám holčina leží na silnici a snaží se vstát, krev z ní teče snad všude.. Vyhodnocujeme situaci.. První fotíme postavení motorek, celkové záběry místa nehody, motorky jako takové včetně poznávacích značek. Pak taháme to co z nich zbyde na stranu, sundavám bágl a taháme z něj RESCUE BAG. Asi 3/4 hodiny ošetřujeme holčinu z motorky, čistíme a desinfikujeme rány, zastavujeme krvácení, obvazujeme, fixujeme.. Její rodina na nás kouká ale tuší, že všechno je ok, a asi od nás má lepší ošetření než od místních, uklidňují ji, že to bude ok. Adrenalin pumpuje a nějak nevnímám svojí bolest.. Po jejím ošetření si ji bere rodina a vezou jí do nemocnice.. Ne, tady pro vás opravdu sanitka na venkov nepřijede.. Aleš ošetřuje mě a fixuje mi ruku.. Já posílám zprávu do půjčovny se základníma informacema, polohou a fotkama, volám kamarádovi vietnamcovi, aby mi zavolal policajty na místo a snažim se pro asistenci zkontaktovat ambasádu. Prohmatávám si břicho, nikde nic tvrdýho, žádná bolest, tohle vypadá ok. Desinfikuju si povrchový rány, ruka přichází k sobě a začíná bolet. Na ambasádu se nemůžu dovolat, super. Volám na ústřednu Ministerstva zahraničí do Čech, až tam mi po vysvětlení situace prozradí nouzový mobil pro vyjímečné situace, který na internetu není.. Tam už se dovolám a asistence funguje super. Kontaktuju svojí pojišťovnu kvůli ošetření. Jsou svátky a policajti přijíždějí po 4 hodinách. Vyslýchají svědky, fotí motorky i doklady. Vyšetřování končí tím, že zavinění holčinou je nezpochybnitelné a že můžu jet do nemocnice.. Koulejí očima nad naším RESCUE BAGEM (že takhle není vybavená ani sanitka ve Vietnamu.. ) Odtahují motorky. Posílám do půjčovny číslo na policajta který jim řekne kde motorky jsou a už za tmy mě Aleš veze do 60 km vzdálenýho města kde je první nemocnice.. Ruka na h*ovno ale držím.. Každá nerovnost bolí jako čert. Aleš mě vyhazuje před nemocnicí a jede hledat hotel. Za hodinu mi volají z pojišťovny, že jim místní partner řekl, že mě tato nemocnice v rámci pojištění neošetří. Nevadí, zaplatím si to. Odmítají kartu, dolary a v místní měně nemám takové množství peněz. Je 22.00 a serou na mě.. Kontaktuju pojišťovnu, domlouváme se na ráno na přesun do mezinárodní nemocnice v Saigonu, beru si prášky na bolest a snažím se usnout.. Ráno opět na motorce dalších 80 km ale alespoň už není tma a čím víc se blížíme k hlavnímu městu, tím jsou silnice lepší a není tolik nerovností. Aleš mě vyhazuje před nemocnicí a jde zase hledat bydlení.
Francouzská mezinárodní nemocnice je jiná liga.. Čechy by se mohly jít učit. Za hodinu hotovo. Zapsanej do kartotéky, vyšetřenej, zrentgenovanej, ošetřenej. Vydaný léky, vyřízeno s pojišťovnou. Nic jsem neplatil, kdyby cokoliv, mám okamžitě volat. Od uklízečky až po lékaře, všichni mluví anglicky..
Vtipný na celý situaci je, že jsem asi 2 vteřiny před nárazem vypnul kameru na helmě.. ale teď ani nevim, jestli bych se na to chtěl dívat..
Výsledek:
odnesla to levá ruka. Křuplo to v zápěstí při nárazu jak jsem se zapřel do řídítek, těsně před tím, než jsem přes ně opustil motorku a pokračoval letmo. Naražený levý rameno jak sem na něj dopadl, a nějaký odřeniny.. Na to co se stalo, malý zázrak.. takže další narozeniny slavím 19.ledna..
Motorka:
podle Positrexu který vždy vozím s sebou (byla by ostuda kdyby ne, když je prodáváme.. ), jsem měl v okamžiku nárazu rychlost 47,6 km/hod. Byla to čelní srážka a následky tomu odpovídaly. Motorka utržený přední kolo, zlomený vidle, zlomený řízení, proražený blok motoru, a žádnej plast v celku ani na svém místě.. Jediný zadní kolo zbylo bez poškození.
Po celou dobu jsem komunikoval s půjčovnou a jejich přístup byl neuvěřitelný.. Nic nebyl problém, všechno zařídíme, o nic se nestarej, je nám líto co se stalo, doufáme, že brzy budeš v pořádku, můžeme ti s něčím pomoct??
Druhej den přijela Agnes až k nám do hotelu pro tu druhou motorku /jedinou co nám zbyla celá/. vrátili jsme motorku, 2 nový helmy (jedna odřená) vrátila nám PLNOU naší zálohu 1000 USD co jsme tam nechávali. Vrak motorky si sami vyzvedli u Kambodžských hranic, sami si vykomunikovali náhradu škody s rodinou viníka.. prostě všechno super..
Ještě mi nabízí, že nám příště půjčí velký motorky, 600 ti stovky.. S díky odmítám. V ten moment si představuju co by se asi stalo.. Velká ještě těžší a silnější motorka. Určitě bych tam nejel 50km/hod.. to by byl mega průser.. Už teď policajti říkají že neví jestli to holka dá, a takhle bych ji zabil na 100%.. To je důvod, proč si všude půjčuju to, na čem jezdí místní.. je to prostě nejlepší volba..
Dále: NIKDY nepodceňujte kvalitní cestovní pojištění - v tomto případě se kuwa vyplatilo..
O tohle všechno přicházím, že neumím anglicky. A už to nenapravím. zkoušel jsem to několikrát a prd. Jsem na to totálně tupej. Tak když výprava někam dál, jedině s někým, kdo se domluví.
A dobrá cestovní pojistka a pokud člověk jede na vlastní motorce, tak i dobrá pojistka na stroj je základ. Už bez toho nejezdím ani na Slováč.
Taky pár mrzkých zkušeností a poučení se dostavilo. Ušetřit litr se nevyplatí, i když se to v 99% případů jeví jako vyhozené prachy. Až jednou.....
Jak bylo v letadle? Tam se zranění dokáže projevit, pokud není člověk dostatečně sjetej.
Dcerka si zlomila nohu. V Řecku na ostrově.
Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.
"Laskavým slovem a namířenou pistolí dosáhnete víc než jen laskavým slovem" www.elektrorv.cz
Medik: v letadle v pohodě, bylo míň lidí a tak jsem do Istanbulu spal nataženej na 4-sedadle uprostřed celých 9 hodiny.. a pak 2,5 hod do prahy v pohodě. Vlastně v letadle jsem žádný zhoršení nebo cokoli nezažil..
lako: pojišťovnu mám vždycky a na všechno Kooperativu - nejlepší zkušenosti..
RESCUE BAG: medicína - prášky na bolest, zácpu, běhavku, alergické reakce a mnoho dalšího, náplasti, náplasti CosmoporE, lepící čtverce Curapor , obvazy, compresní obvazy, popáleninový čtverce, hliníkový dlahy skládací, Spongostan (na zastavení krvácení z nosu), CRP testy a k tomu rychlý antibiotika, speciální gáza Chitogauze XR PRO (má to v autech RZS nebo to používá armáda - speciální gáza co má v sobě látku z drcených korýšů co rychle umí zastavit (zalepit) masivnější krvácení - v lékárně to nekoupíš), speciální nůžky na rozstříhání oblečení (pokaždý vyskočily na rentgenu na všech letištích ale když je viděli, tak mi je VŽDY nechali.. a samozřejmě C.A.T . Tourniquet, velkou desinfekci Betadine a ještě pár drobností..
Upravil bmwgsa dne 02.02.2023 12:31
Medik napsal:
O tohle všechno přicházím, že neumím anglicky. A už to nenapravím. zkoušel jsem to několikrát a prd. Jsem na to totálně tupej. Tak když výprava někam dál, jedině s někým, kdo se domluví.
nejses tupej. To musis denne pouzivat.
Ja treba ctu temer jen v EN... skoro nectu cesky texty.. a NESTACI to. Musim i psat/mluvit. Furt, neustale, denne.
To jde jenom pokud pichas americanku, nebo to pouzivas v praci/v hobby.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
hicks napsal:
To jde jenom pokud pichas americanku, ....
u toho se opravdu zopakuje angličtina? .......
bmwgsa napsal:
Spongostan (na zastavení krvácení z nosu)
Jinak stačí tampóny, ale určitě se nevyrovnají spongostanu
Upravil John_Ice dne 02.02.2023 15:58
Zavděčit se všem, je umění, které nikdo nedokáže. 1200 GSA - 2011
bmwgsa: perfektne načasované info. Na podobný trip som sa práve chystal s kamošom teraz v marci, bohužiaľ si trochu zrakvil koleno, tak sa to odkladá o rok. Tiež máme v pláne prejsť celý Vietnam za 3 týždne. Vieš mi poradiť teda najlepší termín, aby aj nebolo kosa a ani aby ešte neboli dažde ? Dá sa to na tých prskoletoch prejsť v podode bez naháňania za tie 3 týždne (mali sme v pláne požičať Hondy XR125 - nebudú lepšie)? Popr nejaké ďalšie odporúčania, kľudne aj PM. Dik. Paťo
Upravil patol dne 02.02.2023 19:26
Medik: v letadle v pohodě, bylo míň lidí a tak jsem do Istanbulu spal nataženej na 4-sedadle uprostřed celých 9 hodiny.. a pak 2,5 hod do prahy v pohodě. Vlastně v letadle jsem žádný zhoršení nebo cokoli nezažil..
lako: pojišťovnu mám vždycky a na všechno Kooperativu - nejlepší zkušenosti..
RESCUE BAG: medicína - prášky na bolest, zácpu, běhavku, alergické reakce a mnoho dalšího, náplasti, náplasti CosmoporE, lepící čtverce Curapor , obvazy, compresní obvazy, popáleninový čtverce, hliníkový dlahy skládací, Spongostan (na zastavení krvácení z nosu), CRP testy a k tomu rychlý antibiotika, speciální gáza Chitogauze XR PRO (má to v autech RZS nebo to používá armáda - speciální gáza co má v sobě látku z drcených korýšů co rychle umí zastavit (zalepit) masivnější krvácení - v lékárně to nekoupíš), speciální nůžky na rozstříhání oblečení (pokaždý vyskočily na rentgenu na všech letištích ale když je viděli, tak mi je VŽDY nechali.. a samozřejmě C.A.T . Tourniquet, velkou desinfekci Betadine a ještě pár drobností..
Jo tak to máme podobný a Kooperativu teda používám taky..
Over than 250k km on BMW GS bikes
patol napsal:
bmwgsa: perfektne načasované info. Na podobný trip som sa práve chystal s kamošom teraz v marci, bohužiaľ si trochu zrakvil koleno, tak sa to odkladá o rok. Tiež máme v pláne prejsť celý Vietnam za 3 týždne. Vieš mi poradiť teda najlepší termín, aby aj nebolo kosa a ani aby ešte neboli dažde ? Dá sa to na tých prskoletoch prejsť v podode bez naháňania za tie 3 týždne (mali sme v pláne požičať Hondy XR125 - nebudú lepšie)? Popr nejaké ďalšie odporúčania, kľudne aj PM. Dik. Paťo
počítej s tím, že prosinec až únor (december až február) je nahoře dost zima. ideální je tak duben (april) na severu abys tam chytil krásné jaro a pak se vydat dolů.. 3 týdny jsou v pohodě.. Ideální cesta je kopírovat moře, ale i vnitrozemím neuděláš chybu. Vietnam je rozmanitý a všude se ti bude líbit.. Můžeš to vzít bývalou HoChi Minhovou stezkou akorát tě teda nepustí do Laosu pokud si nevyřídíš multivíza dopředu. Na severu moc nedoporučuju zátoku Ha Long Bay - je to tak zprzněný už turismem že budeš jen smutnej.. Ale když popojedeš hned vedle na Cat Bá tak uvidíš to samý bez těch davů.. Sapa je krásná.. a všeobecně doporučuju se vyhýbat turisticky exponovaným místům.. Pokud by jsis chtěl udělat jen jižní Vietnam tak můžeš prakticky kdykoli.. tam je teplo pořád..
Upravil bmwgsa dne 03.02.2023 09:12
Super, diky, prave ten Ha Long Bay bol jediný bod v pláne, aj keď som mal práve obavu z "preflaknutosti" toho miesta, kde vidím komerciu, davy turistov a umelé nástrahy, tak točím. Môj systém cestovania je väčšinou bez plánu a motam sa podľa chuti, azimutu a doporuceniu domácich a nahodnych stretnutí, takže jediný itenerar je niekde zhora niekam dole. Kamoš je ešte väčší salamista, jemu ešte stihne aj 3x dôjsť benzín . Čo som pozeral počasie, tak v apríli začína hore obdobie dažďov, preto sme vymysleli ten marec, či zle? Ten Laos vyzerá zaujímavo, takže nejake multiviza? A pustia ma tam na požičanej motorke? A čo hovoríš na tie "endurká" XR125?
To by asi chcelo sadnúť na pifko
patol: na návštěvu sapy bych jel ideálně duben - květen. optimální počasí i teploty. Kromě přírody a terasovitých nádherných plantáží a vodopádu Ban Gioc narazíš na místní, který po tobě budou chtít za každou cenu dostat z tebe nějaký peníze.. Bohužel to je daň turisticky exponovaných oblastí..
Co se týče víz tak vícevstupová víza v součanosti nevydávají. Multivíza znamená, že si zařídíš online 2 víza. jedno použiješ při vstupu do Vietnamu, z toho pak vyjedeš do Laosu (nebo Kambodži, podle toho kam na výlet se chceš vydat) a druhé použiješ při dalším vstupu do Vietnamu.. Na půjčené motorce tě pustí - ale záleží na půjčovně..
Teda snad to holka rozdejchá a Tobě doufám, že to dopadlo bez dalších následků.
Jinak přidám také lehkou zkušenost - mám Allianz a vždy se pojišťuji u nich - mají neomezené léčebné výlohy v zahraničí, což obzvlášť zde se vyplatí. Kamarád byl takto v Thajsku kde ho chytil slepák a v nemocnici (na cizincích rejžují) stál den hospitalizace 50 000,- - byl tam 3 dny a neplatil ani korunu (měl taky Allianz)
Jak se říká, pojištění člověk platí, aby ho nepotřeboval... (bohužel si ho potřeboval)...
je to asi jedno, jen se může stát že na severu bude ještě trochu chladněji.. V každém případě to budete mít hezký. Sakra už bych zase jel.. Akorát já teď ještě chvíli nepojedu ani okolo baráku..