Ahoj.
Je to takový divný dotaz, ale může mi to někdo vysvětlit?
V sobotu jsem poprvé po zakoupení 1200gs 2004 jel s kamarádem 1200gs adv 2006 na delší projížďku. Ještě, když jsme spolu jezdili, já na 1150gs 1999 a on na 1200gs adv, tak jsem měl vždy zařazený stejný kvalt a měli jsme i stejné otáčky motoru a nyní to na 1200gs je úplně jinak. Z mého pohledu stejné motory, ale já jsem vždy o jeden kvalt níž. Jinak ten motor je podtočený. Prostě on jede přes obec na 4 a já musím za 3. Na dálnici to samé, on za 6 jede 80 a já mám pocit, že ta 6 to nedá a mám za 5 řadím jí až kolem 90.
A to je ten dotaz, je tam rozdíl mezi těmi motocykly ve složení převodovky. nebo je to v něčem jiném. Jinak ta moje 1200 jezdí jako vítr, ale musí se víc řadit.
Díky.
srovnání 1200gs 2004 a 1200gs adv 2006 a 1150gs 1999
Přidané 21.07.2025 15:15
Příspěvků: 513 Registrace: 07.11.19
erazim napsal:
Ahoj.
Je to takový divný dotaz, ale může mi to někdo vysvětlit?
V sobotu jsem poprvé po zakoupení 1200gs 2004 jel s kamarádem 1200gs adv 2006 na delší projížďku. Ještě, když jsme spolu jezdili, já na 1150gs 1999 a on na 1200gs adv, tak jsem měl vždy zařazený stejný kvalt a měli jsme i stejné otáčky motoru a nyní to na 1200gs je úplně jinak. Z mého pohledu stejné motory, ale já jsem vždy o jeden kvalt níž. Jinak ten motor je podtočený. Prostě on jede přes obec na 4 a já musím za 3. Na dálnici to samé, on za 6 jede 80 a já mám pocit, že ta 6 to nedá a mám za 5 řadím jí až kolem 90.
A to je ten dotaz, je tam rozdíl mezi těmi motocykly ve složení převodovky. nebo je to v něčem jiném. Jinak ta moje 1200 jezdí jako vítr, ale musí se víc řadit.
Díky.
Možno, že sa niekto nájde s odpoveďou, aj keď na tvoju otázku odpoveď neexistuje.
srovnání 1200gs 2004 a 1200gs adv 2006 a 1150gs 1999
Přidané 21.07.2025 17:38
Moderátor Příspěvků: 8759 Registrace: 18.12.08
No, tak to máš samozřejmě pravdu. Jet 50km/h na 4. kvalt je podtočený, ale některý lidi nemají cit a sluch, tak je to netrápí a jsou schopni jet s dvouválcem na 2000 ot, protože jim to připadá jako dobrej nápad a mají super spotřebu. Ve 150- 200 tis km bude motor i převodovka v ****u a budou nadávat na BMW, že to je šunt, protože jejich Passat 2.0 TDI to dal v pohodě.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
srovnání 1200gs 2004 a 1200gs adv 2006 a 1150gs 1999
Přidané 21.07.2025 19:30
Příspěvků: 9058 Registrace: 09.11.10
MrGS. To je jak když jedu s kámošem. Oba na 1150ADV. Ja mu říkám, že jsem tam za celou projížďku skoro nedal šestku a on, že na šestku jel skoro celou dobu i přes vesnice.
srovnání 1200gs 2004 a 1200gs adv 2006 a 1150gs 1999
Přidané 21.07.2025 21:35
Příspěvků: 72 Registrace: 29.07.18
Tak on je taky rozdíl, jestli jedeš na 2000ot/min konstantní rychlostí a případně pak plynule zrychluješ na rovině nebo z kopce, nebo dáš plnej kotel a čekáš co to udělá...a třeba i do stoupání... Stačí jiná mapa, a motor(jinej kód motoru, úprava,...) se chová diametrálně jinak.
Tyhle univerzální moudra "je to tak a nikdy jinak, dělej to vždycky takhle!!!" "2válec vždycky takhle", benzín/nafta vždycky takhle" taky nejsou 100% pravda. ...všechno má dost velký množství "většinou to tak funguje, pokud...", ale prostě to nejde sfouknou jednou větou...
Podobnej jízdní styl taky neni stejnej styl.
Mr.GS má pravdu v tom, že většina lidí nemá tucha jak funguje motor - a pak čumí když jim chcípne. V neděli jsem měl problém vysvětlit, že úsporná jízda neznamená jet pořád na 6ku a podtáčet motor... Že to do kopce pořád zpomaluje bylo úplně v pořádku, protože nízký otáčky
Jinak z popisu bych to teda taky typnul na jinej celkovej převod.
---------------------------------------------------
..konečně boxer..
srovnání 1200gs 2004 a 1200gs adv 2006 a 1150gs 1999
Přidané 22.07.2025 10:38
Moderátor Příspěvků: 8759 Registrace: 18.12.08
Bono napsal:
Tak on je taky rozdíl, jestli jedeš na 2000ot/min konstantní rychlostí a případně pak plynule zrychluješ na rovině nebo z kopce, nebo dáš plnej kotel a čekáš co to udělá...a třeba i do stoupání... Stačí jiná mapa, a motor(jinej kód motoru, úprava,...) se chová diametrálně jinak.
Tyhle univerzální moudra "je to tak a nikdy jinak, dělej to vždycky takhle!!!" "2válec vždycky takhle", benzín/nafta vždycky takhle" taky nejsou 100% pravda. ...všechno má dost velký množství "většinou to tak funguje, pokud...", ale prostě to nejde sfouknou jednou větou...
Tak s tím osobně nesouhlasím. Když víš, jak funguje motor, tak právě tím ti musí být naprosto jasný, že je to o plynulosti chodu motoru. Jinými slovy o počtu "rázů" vzniklých pracovní činností spalovacího motoru.
Jednoválec (čtyřtakt) má jeden impuls na dvě otáčky kliky.
Dokonale vyvážený dvouválec, tedy boxer s protiběžnými písty, má jeden impuls na každou otáčku kliky (každých 360°)
Jakákoliv jiná konstrukce dvouválce není tak dobře vyvýžená, protože nemá rovnoměrný chod. Všechny Véčka a eLka (včetně těch řadových s přesazenou klikou) mají jedu kratší a jednu delší časovou prodlevu mezi pracovními cykly.
Čtyřválec má na jednu otočku dva pracovní cykly
a řadovej šestiválec má kliku po 120°, takže ten prakticky není možný podtočit, protože 3x za otáčku, každych 120°, dostane daší impuls k pohybu.
Z toho jasně plyne, že čím míň válců, tím větší prodleva, tím menší plynulost chodu a tím větší potřeba otáček, aby chod plynulý byl.
To, co zvládne šestiválec za jednu otáčku, to se musí jednoválec otočit 6x a pokud chceš docílit stejné plynulosti musí to být pochopitelně za stejný časový úsek.
Myslím, že to je naprosto logická a fyzikálně daná věc. To, že se to (na úkor stroje) daří někdy ošidit komplikovaným vyvažovákem, není řešení. Tím se mění jenom projev negativních vlivů na řidiče, ale nemění se podstata problému. Proto jsou dneska slovutní "testeři" na motorkáři.cz schopni napsat, že R18 OHV jede krásně od 2000 ot a podobný nesmysly, hodny tak uživatele začátečníka
Projev toho, co se děje v tom motoru, je schovaný různými technickými řešeními (a je úplně jedno, jestli je to složitý vyvažovák nebo jiná palivová mapa), ale pořád tam musí z principu být a ignorování to nezmění.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
srovnání 1200gs 2004 a 1200gs adv 2006 a 1150gs 1999
Přidané 22.07.2025 19:08
Příspěvků: 698 Registrace: 09.08.17
Mr.GS to shrnul dobře, v principu pravdu má, ale ... není to jen o počtu válců. S dostatečně hmotným setrvačníkem se dá jet na 500 otáček i s jednoválcem, jenže taková jízda by dnešního motorkáře nebavila, zrychlení by bylo na úrovni vlaku. Zmíněná R18 opravdu bez potíží tahá od 2000 otáček, jenže za cenu klopného momentu výraznějšího než R1100 a při startu tě chce shodit ze sedla. Nemít nízko stupačky, to by bylo mrtvol, co by zkusily vrknout meziplyn v hlubokém náklonu.
srovnání 1200gs 2004 a 1200gs adv 2006 a 1150gs 1999
Přidané 22.07.2025 19:13
Příspěvků: 698 Registrace: 09.08.17
erazim napsal:
...na dálnici to samé, on za 6 jede 80 a já mám pocit, že ta 6 to nedá a mám za 5 řadím jí až kolem 90 ...
No vidíš, já dávám 6 nejdřív ve 110 km/h a jen když se loudám. V 90 km/h má na 6 motor lehce přes 3000 otáček a to je velmi velmi málo. Jezdit vaším stylem s R11500, budeš mít několikátou převodovku po protočení lamely spojky na vstupní hřídeli.
Pravda, nemám GS ale R1200 ST, avšak s koncovým úhlovým převodem z GS.
Upravil Francis dne 22.07.2025 19:14
srovnání 1200gs 2004 a 1200gs adv 2006 a 1150gs 1999
Přidané 22.07.2025 19:30
Příspěvků: 4021 Registrace: 04.05.08
Já to tvoje "lego" taky obdivoval. Už máš přilbu s copánkem?Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.
"Laskavým slovem a namířenou pistolí dosáhnete víc než jen laskavým slovem" www.elektrorv.cz
srovnání 1200gs 2004 a 1200gs adv 2006 a 1150gs 1999
Přidané 22.07.2025 20:23
Příspěvků: 72 Registrace: 29.07.18
Mr.GS
Já s tebou v tomhle souhlasim, v principu je to přesně tak.
Ale jsou tam ale...který jsi i sám napsal.
Různý konstrukce ty projevy a jejich vliv(!) může výrazně změnit. Přesně takhle se tu dá napsat elaborát o tom jak funguje benzinovej/naftovej motor, a z toho dojít k závěru že se s nima má jezdit jedině tak a tak , protože princip toho je takovej a takovej. Ano, principielně to bude platit, ale prostě to nikdy neplatí na všechny konstrukce úplně stejně. Proměnných je tam mnohem víc - a důležitějších - než jen počet válců...nebo použitý palivo.
---------------------------------------------------
..konečně boxer..
srovnání 1200gs 2004 a 1200gs adv 2006 a 1150gs 1999
Přidané 22.07.2025 22:41
Příspěvků: 698 Registrace: 09.08.17
erazim: Jsi si jistý původností všech komponent převodů u obou strojů? V průběhu let byla jiná převodovka s lehce pozměněnými poměry ozubení, zadní úhlový převod z původních 31:11 (2,82) na 32:11 (2,91), tedy vztah otáčky-rychlost může být u dvou strojů různý.