mate nekdo zkusenost s zivotnosti tlumicu na LC, pripadne zda je mozne je nejak repasovat?
Zli jazykove tvrdi, ze po ctyriceni uz mohou byt kaput - ja mam uz pres a mimo zmeny tvrdosti oproti puvodnimu stavu nic spatneho nepozoruju.
Jake jsou vase zkusenosti s zivotnosti, jak poznate ze jsou tlumice uz na vymenu, da se udelat repase nebo je nutny nakup novych tlumicu?
Upravil somm dne 14.09.2015 22:03
petr
R1200GS LC '13
Především "klasické" tlumiče jsou také z výroby navržené jako spotřební materiál - tedy neservisovatelné. To, že je někdo rozřízne, naleje tam jiný olej a nafoukne, neznamená, že jsou servisovatelné a že tlumič má funkčnost původního tlumiče když byl nový - už jen třeba z toho důvodu, že výrobce nikde neuvádí jejich specifikace, servisní požadavky, spotřební materiál..
Jak říká jeden z českých "repasérů" - dávám tam hustý olej, aby to líp tlumilo a tlakuju to vzduchem, protože to je lepší. Gufera jsou nadosmrti a když to nevyteklo doteď, tak to nevyteče nikdy.. Pak přijede zákazník prakticky pár set km po téhle "repasi" a zjistí, že nejde otáčet šroubkem odskoku, protože je úplně zarezlý - ale tlumič je přece v 1A stavu, když byl "na repasi"..
DDC tlumiče je třiapůltá generace elektrických tlumičů, které vyrábí BMW dodavatelským způsobem na základě koupené licence od konstruktérů, kteří je vymysleli. Výrobce (OEM) si můžou vybírat jaké chtějí - a vybírají jak je zvykem ty, kteří jsou nejlevnější. Tlumič je spotřební materiál, není určený na jakékoliv opravování nebo servisování ale na výměnu za nový - podobně jako sériové tlumiče v autech. Elektrický solenoid se jen otáčí (ve verzi DDC ani ne příliš vysokou frekvencí) a je dost možné, že jeho životnost bude vyšší než životnost celého motoru. Něco jiného jsou ty ostatní komponenty tlumiče. Jak showa, tak sachs, byly BMW vždycky tlačení k co nejlevnější výrobě ale i kdyby ty tlumiče nevytekly, tutově přes gufero bude unikat plyn a téměř jistě nebude v pořádku olej. Většina majitelů žádné změny podvozku nepozoruje, protože to prakticky ani není možné - pokud nedojde k tomu, že tlumič prostě vyteče úplně. Změny jsou tak pozvolné, že si na to lidi zvykají taky postupně a už si nepamatují, jak by to mělo být - obvykle dokud se nesvezou na motorce, která má menší počet km aby to mohli porovnat. Někteří majitelé skálopevně tvrdí, že mají tlumiče s 90.000km naprosto v pořádku, přitom to ale vůbec tlumič není - jezdí prakticky na žvejkačce ale oni jsou přesvědčení, že to je OK.
Jediná metoda, jak se dá poznat, že je tlumič mimo specifikace by bylo ho vymontovat a hodit na testovací stolici, které mají výrobci tlumičů. Všechno ostatní jsou jen dohady. Každopádně - pokud po prudkém stlačení vystřelí tlumič zpátky stejnou rychlostí a po přejetí nerovnosti se okamžitě po návratu nezastaví a zhoupne se znova, tak prostě netlumí. Ale ty rozdíly mezi perfektním a ještě dobrým a ucházejícím a lehce špatným jsou docela malé na to, aby se to dalo zkusit nějakým mačkáním zadku. Obecně - po 40 tisících bude olej špatný a plynu tam v lepším případě bude o 30% míň. Bohužel to bude spíš horší než lepší, protože olej v DDC není oddělený od plynu a dochází k rychlejší degradaci, vyšší je taky teplota a oleje tam je o trošku míň, než by bylo v tlumiči stejné velikosti klasické konstrukce.
Děsně taky záleží na tom, jak se s tím jezdí. Jsou lidi, kteří po 20 tisících mají v zadním tlumiči černou kaši namísto světle žlutého oleje. Takže pokud se jezdí po kvalitních silnicích téměř bez zátěže, tak je klidně možné, že to nebude tak strašné ale určitě i kdyby se jezdilo jen po dálnici, tak to nevydrží věčně. Je to ale stejné jako se vším - někdo dojíždí destičky až na plech, gumu vyměňuje až z ní leze plátno a prostě jezdí ten materiál na doraz. A někdo radši mění dřív - má z toho lepší pocit. Někdo počítá s tím, že tu motorku po najetí třeba 60-70 tis. prodá a vymění za novější, tak přece nebude investovat do podvozku. A jsou lidi, kteří jsou s podvozkem nespokojení po 7 tisících a vyhodí ho a vymění za jiný.
Každý ať si dělá co mu vyhovuje ale je blbý, když lidi potom kritizují značku nebo konkrétní model motorky, že přešli třeba z V-Stromu nebo z Varadera na GS a podvozek to má strašný - když mají motorku s původními tlumiči a 80.000km.
Jinak téměř určitě někdo z repasérů rozřízne i ten DDC a bude nabízet jeho servis - jestli to je to nejlepší, co se dá udělat, to je otázka ale celkem dost lidí má s repasemi hodně špatné zkušenosti a považují to s odstupem času za vyhozené peníze a ztrátu času. Pokud už tlumič vytekl a chystám se motorku prodat, tak proč ne - je to nejlevnější metoda jak to zprovoznit ale já bych na tom jezdit nechtěl.
Jinak co je uvnitř a jak to funguje (byť o půl generace novější konstrukce) jsme před pár dny dávali do nového videa:
YouTube Video
Je tam sekce o elektrických tlumičích a ke konci i něco o servisu a v závěrečných doporučeních najdete taky něco...
P. S. Když se podíváte na diskuze třeba na advrideru, kde lidi fakt jezdí víc - větší počty lidí a víc mil, tak ty kilometry resp. míle se tam docela liší. Lidi měnili v rozmezí 27-45 tisíc km (obvykle protože pozorovali mastnotu na pístnici nebo těle tlumičů která tam dřív nebyla). Zajímavý příspěvek psal jeden ze skupiny Globe Riders, kteří jeli z Londýna do Číny (19 tis. km) a během té trasy měnili na pěti motorkách vyteklé sériové tlumiče a žádná z motorek neměla přes 20 tisíc mil.
Upravil TomasTT dne 15.09.2015 00:18
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
No nebo můžeš jít do bmw a za to kilo si koupit zas ty samé originály
Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
A ještě je další varianta - můžeš koupit 2x štekr pro eliminaci DDC kontroléru (4469Kč za kus) a dát si tam klasický neelektrický tlumiče - klidně třeba v kombinaci 16 + 25 ti. Takže komplet vyjde do 50 tis. *******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
resp. jinak... tlumic porad VYRAZNE reaguje na zmenu ESA rezimu.
Podotykam.. ze NORMAL/SOFT menim tak kazdych cca 800 metru.
Upravil hicks dne 15.09.2015 13:59
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
hicks: kdyby nereagoval, tak by byl totálně vysypanej. Reagovat musí i kdyby měl najeto 150 tisíc. Olej i když je převařenej tak pořád teče skrz planžety a když ty ventily v pístu zavřeš, tak se to musí změnit pokud tam nějaká kapalina je. Nicméně je otázka, kde v charakteristice se pohybuješ - a jestli útlum v offroadovém režimu opravdu odpovídá tomu, co tam bylo z fabriky atd.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
To co napsal Tomas TT o repasich "repaserech" a spotrebaku v podobe tlumicu je docela usmevne. Ty tlumice, nebo alespon u vzduchacu, se repasovat dají, musi to ale udelat nekdo kdo tomu rozumi a udelat to poradne.
Koho by to zajimalo, mohu mu dat kontakt.
To ze je motorka za 500tis osazena touhle hruzou je vec jina.
Udelat se da da vsechno, viz treba vyhozeni teleleveru a nahrazeni klasickou vidli. Ale jak jsem psal, musi to udelat nekdo kdo tomu rozumi a udelat to poradne.
A neodpustim si .... existuje jeste jedna moznost a to koupit si rovnou motorku, na ktere jsou tlumice uz vyroby :-)
To somm:
V pripade zajmu poslu kontakt na clovek co se tim zabyva. Zazraky ale neumi, funkcne z toho ale udela to co tam bylo od zacatku ( + eventuelni vymena pruziny a hustoty oleje ). Cokoliv jineho nez serie je samozrejme lepsi.
haus1: bohužel to tak moc vtipný není, když má někdo repasi od jednoho "z největších odborníků" a vytečou po 3500km oba dva. Nebo ten samý člověk - který pustil ven tlumič, kterýmu nefungoval šroub odskoku? Tak to je "jeden z největších odborníků na repase v ČR".
Diskuze je o DDC tlumičích se solenoidem, nikoliv o vzducháčích ale v principu platí to samé.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tomas TT:
Vim o kom mluvis, hlavni problem je ze tenhle clovek uz v podtstate nedela a zamestnava na to kde koho. A pak vznikaj tyhle problemy. Pamatuju casy kdy byl fakt vyhlasenej, ta doby uz je bohuzel pryc.
milan enduroskola:
Ten postup ti bohuzel nerekne. Flexou ani nicim jinym je ale nereze, jde to i bez toho.
Obecne nehajim opravy BMW tlumicu proto ze jsou fakt priserny, jen pisu ze jdou dat do +/- stavu novych. Jakakoliv druhovyroba s moznostma nastaveni je bez diskuze lepsi volbou.
Upravil haus1 dne 15.09.2015 19:57
haus1: to je pochopitelně možný...
Různých metod repasí jsme už viděli hodně - třeba jeden tam vaří nějaké ventilky na plnění okruhů freonem...
DDC tlumiče budou podle mě stejně primitivně vyrobený jako ty na vzducháčích, takže vyměnit olej určitě půjde. Ale když někdo navrhuje tlumiče, které se budou servisovat, tak navrhuje různé komponenty trošku jinak než když se navrhuje tělo, kde má být životnost třeba 50000km a pak se ví, že se to vyhodí. Jak je udělané uložení solenoidu? Jak kabeláž k cívce? Je to tlumič konstrukčně řešený jako spotřební materiál, takže není potřeba, aby ty ostatní věci kromě těsnění vydržely nějak dlouho. Některé komponenty právě sestavy solenoidu asi sehnat nepůjdou, na rozdíl od gufera.
Nicméně souhlasím s tím, že funkčnost sériových tlumičů BMW GS i když jsou úplně nové, neodpovídá hodnotě motorky ani omylem. *******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
haus1: bohužel to tak moc vtipný není, když má někdo repasi od jednoho "z největších odborníků" a vytečou po 3500km oba dva. Nebo ten samý člověk - který pustil ven tlumič, kterýmu nefungoval šroub odskoku? Tak to je "jeden z největších odborníků na repase v ČR".
Diskuze je o DDC tlumičích se solenoidem, nikoliv o vzducháčích ale v principu platí to samé.
nechci nikoho bránit, ale někde tady bylo i vlákno jak odborníci z TT namontovali zvýšení řidítek tak, že byly nakřivo. Každý je omylný tak opatrně s těmi soudy...
podotýkám, že neznám nikoho z TT ani toho člověka, který repasuje tlumiče...
Takže opravdu nic osobního
Protože mě osobně ten dotyčný nic nerepasoval, všechno to byli jen zákazníci a nemůžu vědět, jestli tu práci dělal opravdu "ten člověk" nebo nějaký Franta od nich z JZD, tak jsem úmyslně nepsal ani jméno ani jestli byl z Prahy nebo z Brna ani jak konkrétně byl ten tlumič upravený (aby se nedalo identifikovat kdo to dělal). Nemám důvod těm lidem nevěřit ale je to prostě už přes někoho.
Rozhodně ale nejde o jednoho člověka ale o princip repasování něčeho, co se repasovat nemá. Já to prostě přirovnávám k těm kapslím s kafem jak jsem psal nebo lidi jezdí v autech na protektorech a jsou moc spokojení atd. Jsou lidi, kteří jsou prostě nadšení jak ušetřili a jak to mají super a tak to má být, jsou šťastní a to je fajn. Ale dost velká skupina lidí s repasemi spokojená nebyla a myslím, že to dost vyplývá z principu té práce.
Ale prostě z principu repase rádi nemáme a už vůbec ne repase něčeho, co není moc funkční i když to bylo fungl nové.
MikeR1: nevím o to, že bychom někomu namotnovali křivě řídítka ale stát se může cokoliv. Kolegovi taky ve vyhlášeném motorkářském pneuservisu neutáhli při výměně pneu šrouby na zadním kole, které mu upadlo na dálnici a klouzal se ve 120kmh. Stát se může cokoliv. Nicméně já nemluvil o konkrétní chybě mechanika ale o principu repasí - dolít nějaký olej odhadem a dofoukat plyn na nějaký tlak odhadem a zavřít to, to asi fakt není problém. Ale když to pak vyteče, tak je to chybou mechanika nebo prostě principem, protože bylo zbytečný měnit těsnění a ten olej byl hustší než by měl být a bylo ho tam víc, takže se zvednul tlak nad kritickou mez? To je ten princip a ne chyba konkrétního mechanika, který tu práci na repasi dělal.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
MikeR1: kde je to vlákno o řídítkách? Nemůžu nic najít.. Jediné téma co jsem vyhledal bylo před asi 3 roky o tom, že Milan rovnal řídítka na své motorce (1150) tak, že jí zapřel o strom a škubnul s nima na druhou stranu což kritizoval Vlastimil ale jinak jsem nic na téma křivých řídítek nenašel.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...