Já si to v 5 vyměním a pak do autorizaku kvůli záruce
Tak jen 3 krát si lehnu
A není to pozdě? Doporučuji měnit vždy, když olej dosáhne 100°C.
Jses výjimečný Petře že poznáš kdy má olej 100°C to jsi asi Terminátor
Nebo strčís prst do oleje
Já mám asi laciný verze moto já tam takový údaj nemám jen teplotu chladici kapaliny
Tonda napsal:
U LC je "mokrá" spojka. Použití oleje s přísadou MOS2 (která snižuje tření) je tedy nežádoucí. Stačí ?
Jinak ten motor není žádná raketová věda. Dopřejte mu prostě kvalitní motocyklový olej se stejnou viskozitou a specifikací jako doporučuje výrobce. Tedy SAE 5W-40; API SN (nebo vyšší); JASO MA-2 (použití pro "mokré" spojky).
Byť naštěstí nemám "vodníka", tohle téma je krásný "evergreen" snad na všech fórech. Dovolil bych si k Tondově souhrnu doplnit ještě jednu drobnou podstatnost. Důležitým porovnávacím kritériem kvality oleje, m.j, je tzv. "viskozitní index", který je v technickém listu oleje vždy uveden. Obecně platí to, že čím vyšší hodnota, tím je u shodné kategorie oleje i vyšší kvalita. U minerálů začíná dobrá hodnota na 120, u syntetiky je ta hodnota většinou výrazně vyšší. Zejména u vzducháčů jde o celkem podstatný parametr, u vodníka již méně.
Vodpusttě, že se míchám do hovoru, ale neměl by bejt volej mastnej?Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.
"Laskavým slovem a namířenou pistolí dosáhnete víc než jen laskavým slovem" www.elektrorv.cz
Ahoj, olejové téma je skutečně evergreen, ale mám pocit, že málokdy se tazatel dozví něco jiného, než v lepším případě to co je v manuálu. Bohužel v některých případech i to co je v manuálu není dobrá volba viz 10w60 a BMW M3 e46. Škoda je tedy, že se nepodělí o dlouhodobé zkušenosti lidi co používají i něco jiného, proč a co je k tomu vedlo, a jestli ty výsledky naplnily jejich očekávání. Případně nějaké tribotechnické info, nebo info z datových listů. Tím vším jsem vůbec nechtěl říct, že Advantec je špatný olej, jen dle mého jeho použití není dogma a za mě na 10tis km ne. Já za sebe budu přecházet na nejmenovanou německou značku - motor 10w40, výměna po 5tis. kvůli degradaci, diff - 75w90, stejná značka, výměna stejně(když už se v tom hrabu). Těším se na další diskusi
Jirka
Geckar napsal:
Dovolil bych si k Tondově souhrnu doplnit ještě jednu drobnou podstatnost. Důležitým porovnávacím kritériem kvality oleje, m.j, je tzv. "viskozitní index", který je v technickém listu oleje vždy uveden. Obecně platí to, že čím vyšší hodnota, tím je u shodné kategorie oleje i vyšší kvalita. U minerálů začíná dobrá hodnota na 120, u syntetiky je ta hodnota většinou výrazně vyšší. Zejména u vzducháčů jde o celkem podstatný parametr, u vodníka již méně.
No, výrazně... Zrovna u minerálních olejů viskozity 20w50 je ten rozsah pro hodně kvalitní oleje do 130 (např. Motorex legend má viskózní hodnotu 128). Nad 130 už dosáhnou jen syntetické oleje a je to max do 140.
A to si nemyslím, že pro vzducháče je syntetika to pravý.
Upravil Mr GS dne 04.04.2025 18:21
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
S tím se samozřejmě nedá nesouhlasit. Já jen poukázal na to, že pokud to někdo chce řešit, má jasno ohledně specifikace xxWxx a chce laicky zvolit to pro něj nejlepší v poměru cena-výkon, je to jedno z kritérií, které může o favoritovi rozhodnout. Na druhou stranu... někdy nemusí být na škodu i varianta "ententýky...." Kdo nikdy nestrčil prst do "medvědího hovna", ten jako by nežil
Opomíjenými vlastnostmi motorových olejů jsou HTHS a TBN (alkalická rezerva)
Nějaké značky a typy olejů mám pohromadě v tabulce.
Upravil Francis dne 05.04.2025 09:44
Francis napsal:
Opomíjenými vlastnostmi motorových olejů jsou HTHS a TBN (alkalická rezerva)
Nějaké značky a typy olejů mám pohromadě v tabulce.
Ty seš perfekcionalista
Ale jeden údaj mě tam přecejenom chybí... dost by mě zajímalo, při jaké teplotě se uthne film a při jaké se nevratně přepálí? Neřešil jsi to někdy? Samozřejmě mě zajímá hlavně minerální 20w50.
To je dost podceňovaná záležitost a přitom u vzducháče reálně dosažitelná. Spousta lidí se domnívá, že ty motory mají nějakou pojistku nebo aspoň kontrolku přehřátí a tak i v zácpě s přehřátým motorem jedou hlava nehlava, ti ještě lepší to nechají nastartovaný před barákem a jdou si na kafe... ale to je velká chyba a mě by zajímalo, co to vydrží a když to porovnám s teplotou motoru na stupnici (u modelů, které ji mají), jestli je tam dostatečná rezerva i při posledním dílku stupnice.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Přesně tak, jsem rád, že nejsem sám kdo si naházel datové listy do tabulky.To potom u některých značek dost otevře oči…Někteří se chlubi nekompletními údaji, datovými listy a když to potom dohledáš, tak je to v lepším případě předražený průměr. Nejhorší je to s označováním oleje za syntetický, pak se mrkneš do německých data sheetů a nestačíš se divit…
Francis napsal:
Opomíjenými vlastnostmi motorových olejů jsou HTHS a TBN (alkalická rezerva)
Nějaké značky a typy olejů mám pohromadě v tabulce.
Ty seš perfekcionalista
Ale jeden údaj mě tam přecejenom chybí... dost by mě zajímalo, při jaké teplotě se uthne film a při jaké se nevratně přepálí? Neřešil jsi to někdy? Samozřejmě mě zajímá hlavně minerální 20w50.
To je dost podceňovaná záležitost a přitom u vzducháče reálně dosažitelná. Spousta lidí se domnívá, že ty motory mají nějakou pojistku nebo aspoň kontrolku přehřátí a tak i v zácpě s přehřátým motorem jedou hlava nehlava, ti ještě lepší to nechají nastartovaný před barákem a jdou si na kafe... ale to je velká chyba a mě by zajímalo, co to vydrží a když to porovnám s teplotou motoru na stupnici (u modelů, které ji mají), jestli je tam dostatečná rezerva i při posledním dílku stupnice.
Tohle řešil jeden maník na americkém fóru, bohužel v naprosté většině u autoolejů 5w30. Z motorek si pamatuju super výsledek u Amsoilu Dirtbike 10w50.
Nevratné "přepálení" nemá hodnotu, má jen bod vzplanutí.
Hodnotu "přepálení" vyjadřuje HTHS, viskozita rychlého střihu při 150°C.
Poznámka k TBN: Olej nový "čerstvý" je lehce zásaditý, protože spaliny z hoření paliva jsou kyselé. Při běžném provozu se zásaditá rezerva vyčerpá kolem 7-8 tisíc km a pH je neutrální. Dalším provozem se zvyšuje kyselost. Kluzná ložiska na klikovce jsou z kompozitu s obsahem bronzu a kyselina bronz rozpouští, narušuje. A teď si uvědomte, jaké intervaly výměny jsou dnes doporučované ;-)
K přehřátí oleje: R1100 s nájezdem přes 200k km a R1150 přes 150k km měly nejrišší zvukový projev v Albánii/Řecku v teplotách okolí 40°C s olejem Motorex Boxer 15W-50. A to jsem zkoušel různé oleje 10W-60 až 20W-50.
Mimochodem, v autě BMW s motorem M52 jezdím 10W-60 celoročně. Teplota čerpatelnosti u 10W-xx je -30°C a to se u nás jen tak nestane.
No u te M3 jsem narazel na to, ze byl predepsany olej, ktery se diky male toleranci lozisek nedostal kam mel…
Takze pruser ojnicni loziska. A k reseni mozna stacil ridsi olej. Jinak se to resilo jinymi sadami lozisek, cerpadlem atd. Ale sorry za offtopic, to asi k LC nepatri
Upravil Sommi dne 06.04.2025 07:30
paja1 napsal:
Olej 5w40 je podle mě pro motorku uplna zbytecnost. I 15w40 má dostatečnou tekutost i při - 20"C.
Jakékoliv studené starty nad 0"C jsou úplně v klidu.
Podle mě stačí dodržet API a vizkozitu za tepla 40.
Na vzduchac používám 20w50 valvoline vr1 racing. .
Pajo videl jsi nekdy 15W při nule? U minus 20 to sypeš.
Do tabulky doplněny olejeje Motorex 5W-40 a 15W-50, oba mají poměrně nízké HTHS.
5W-40 má >=3,5 a je na hraně aby spadl do skupiny "lehkoběžných" olejů
15W-50 má 3,7 což je nejméně z celé skupiny 10W-60 až 20W-50, ostatní mají, pokud je k dispozici dokumentace, HTHS >5
HTHS je dost důležitý parametr, vypovídá o udržení olejového filmu za rychlého střihu a teploty 150°C, typicky udržení filmu na stěně válce. Na tohle trpěly ve světě aut motory M54B30 s velkým zdvihem v nízkém bloku, vcelku rychle začaly mít větší spotřebu oleje. Kdo nedbal na doporučení používat LL olej 5W-40 a používal od novu 10W-60, má i po nájezdu >300k km spotřebu oleje minimální nebo nepatrnou.