xylem napsal:
...
- neni mi uplne jasny co v tom pripade udavaji cisla na zadek, delku kruhove vysece ? ale to je jedno
- jen to deklaruje to ze i vyrobce to zrejme neuvadi uplne presne, respektive jasne/logicky
...
Podle mě to číslo 240 mm pro zadek znamená opět dráhu osy kola v ose kolmé k silnici, zatímco 101 mm je zdvih vlastního tlumiče.
to by asi mohlo byt, pak by se "zdvihem" myslela opravdu jen pracovni draha tlumice ...
ale i tak - preci nebudou psat ze je zdvih vzadu 101 (hodne malo) ... takze to asi bude tak ze proste uvadeji pokazde vetsi "marketingove" cislo, byt to jako terminus-technicus predek/zadek vlastne nesedi, kazdy parametr je jinej .... no svet je slozitej
to by asi mohlo byt, pak by se "zdvihem" myslela opravdu jen pracovni draha tlumice ...
ale i tak - preci nebudou psat ze je zdvih vzadu 101 (hodne malo) ... takze to asi bude tak ze proste uvadeji pokazde vetsi "marketingove" cislo, byt to jako terminus-technicus predek/zadek vlastne nesedi, kazdy parametr je jinej .... no svet je slozitej
Parametr je jinej jen u chodu klasické vidle, kde je zdvih tlumiče skoro totožný se zdvihem osy kola (jenom mínus vzdálenost, která narostla vlivem úhlu řízení)
Ale u GS je to vepředu stejný parametr, jako u zadní kyvky.
Zadní tlumič se zdvihem 101 mm je hodně, když se podíváš, jak dlouhá je ta kyvka.
Prakticky zdvih tlumiče tě jako uživatele nebude nikdy zajímat (pokud ti ho teda někdo o 30% nezmenší). Vždycky tě bude zajímat zdvih kola, protože to je to, co se řeší při nastavování a to způsobuje komfortnost jízdy na nekomfortním povrchu. Kdyby ta kyvka měla metr, tak ti třeba bude stačit zdvih 5cm a pokud tomu bude celý tlumič přizpůsobený, tak vše bude fungovat pořád stejně.
A jedna z nejpodstatnějších věcí je taky to, že takřka vždycky je na každé motorce skoro shodná délka zdvihů kol předek vs zadek. A to je proto, že když bude zásadně rozdílná, tak to nikdy nemůže pracovat správně, jako celek.
Zkrátka ikdyž pominu to, že každej, kdo si dle výrobcem uváděných zdvihů nastavil tlumič, tak ho má nastavený blbě, tak i při správném nastavení budeš mít přední tlumič v tak krátkým chodu neschopný plnit funkci stejně, jako zadní tlumič.
To prostě nejde, aby přední kolo se zdvihem 14cm fungovalo stejně, jako zadní, kde je zdvih o 50% vyšší.... to nikdy nikdo správně nevyladí a motorka bude mít tendenci při propružení se houpat dopředu - dozadu, místo aby klesala a stoupala vodorovně.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Parametr je jinej jen u chodu klasické vidle, kde je zdvih tlumiče skoro totožný se zdvihem osy kola (jenom mínus vzdálenost, která narostla vlivem úhlu řízení)
Ale u GS je to vepředu stejný parametr, jako u zadní kyvky.
souhlas, reagoval sem na to ze to jsou cisla z Afriky .....
a taky souhlas s tim ze pro komunikaci se zakaznikem (pokud to neni nejakej technickej nerd, a ze se nas tu najde co ? ) je burt jaky ma zdvih tlumic (byt to u predku (ne teleleveru) znamena temer - pisu temer !! zdvih kola) a selskym rozumem by to melo znamenat zdvih kola, o to totiz jde ....
obcas me prekvapi jak i pres desitky let vyroby a parametrove diskuze neni vlastne v nekterych zakladnich vecech jasno ....
a pri pondelku filozoficky:
- neni to vlastne trochu dobre ?
- aspon je o cem se bavit ....
- na jednu stranu se "rozcilujeme" ze neni jasny co je zdvih a na druhou se nasirame ze nam nakazujou rikat co je maslo a co rum
- a to se jeste za 14 dni zacne tankovat E5 misto specialu/naturalu/95 ....
Vcera jsem si dal praci a vyhodil pruzinu z origo tlumice na r1200gsa.
Hodil to ze stojanu.
Kolik si myslite, ze jsem nameril drahu na chromovem kluzaku?
milan enduroskola přiložený následující obrázek:
[89.17Kb]
Upravil milan enduroskola dne 21.09.2018 09:07
Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
Tipuju 11cm.....jinak ty by jsi to mohl porovnat s tlumicema TFX,Hyperpro možna i Tractive..jak na tom tedy tlumice jsou? Já mám Tractive a jsem spokojený, samo mi to radost nedělá,ale nic lepšího stejně není..(TFX bych byl také spokojený)
Spíš tedy jde o dobré nastavení- podle čeho se řídit. Já se řídil podle Vašeho videa když jsi byl ještě v TT....moto klesne o 6,5cm když to naložím tak jestli to nemám 50% zdvihu.
Díky za info
na chromovém kluzáku to dělalo 15,5 cm
čili se zdá, že měřit zdvih předního kola v ose předních kluzáků je chyba, nebo je nutné vycházet z této informace
další měření budou postupně následovat Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
Když jsem si měřil střed kola a blatnik tak při zasednuti to spadlo na 7cm a na kluzaku 5cm,to by odpovidalo to co naměřil Milan 15cm a udavany zdvih kola cca 21 cm.
Takže skutečný zdvih je ovlivněn jak délkou chodu kluzáku tak délkou pístnice ? Co si pamatuju, tak jsme to s Mílou nastavovali úplně vyvěšené na hodnoty GSA, ale to teda jestli správně chápu jsme nastavili moc?
Neexistuje špatné počasí!
milan enduroskola napsal:
na chromovém kluzáku to dělalo 15,5 cm
čili se zdá, že měřit zdvih předního kola v ose předních kluzáků je chyba, nebo je nutné vycházet z této informace
další měření budou postupně následovat
Originál tlumič má největší pryžový doraz. Je to cca 4cm.
Pevným bodem otáčení a pevným ramenem (kyvkou teleleveru) vzniká neměnný koeficient, který ti udá poměr nárůstu zdvihu na kluzácích při jakémkoliv zdvihu na tlumiči.
Tento koeficient bude vždycky vetší než jedna, protože tlumič je na rameni blíž ose otáčení, než kluzáky... s tím snad souhlasí každej?
Dle náčrtku mě vychází koeficient cca 1,6. Ikdybych naprosto špatně měřil, neprosto špatně počítal a naprosto špatně rýsoval, tak to zkrátka vždy bude víc než 1.
tzn. že 1 cm na zdvihu tlumiče vždy udělá více, než 1 cm na zdvihu kluzáku.
Když vezmem v úvahu, že počítám naprosto špatně a koeficient by byl jenom 1,25, tak pryžový doraz o velikosti 4cm způsobí zkrácení zdvihu na kluzácích o 5cm.
Tvých naměřených 15,5 + 5 = 20,5cm a to je hodně přitažený za vlasy. Realita by dle nákresu měla být víc než 21,9cm, protože 15,5 + (4x1,6) = 21,9cm... takže by tam zbyla ještě rezerva na menší pryžový doraz, který zabrání poškození a přitom by zdvih kola odpovídal papírovým údajům.
Otázka teda je:
1, může zajet celá pístnice do těla tlumiče bez poškození?
2, dokáže Alex (nebo kdokoliv) vyrobit aspoň emulzní tlumič, kterej by dosahoval potřebných hodnot?
... jak je možný, že před 12ti lety vyrobyla Showa naprosto bídnej a rozpočtovej tlumič, kterej ještě nikdo nedokázal ani dorovnat, natož překonat ohledně zdvihu?
Pochopím, že když někdo chce tlumič s hydrodynamickým dorazem nebo s oddělovacím pístkem a bez externí nadobky, tak se tam ty komponenty nemůžou vejít
... ale proč nikdo nedokáže vyrobit ani emulzní tlumič, ani tlumič s externí nádobkou, kde pístek nepřekáží v délce chodu, protože je v externí nádobce, kterej by se zdvihem aspoň vyrovnal Showě?
To je to celý o co mě jde.
Upravil Mr GS dne 24.09.2018 10:40
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
naměřených 15,5, bylo s úplně rozpláclou dorazovou gumou.
čili ne 4cm, ale max 2cm x tvých 1,6, tedy cca 30 mm
osobně ale pochybuji, že by dorazová guma šla ještě víc splácnout
jinak dorazová guma má 37mm celkem - aspoň u tohoto testovaného tlumiče
pístnice je vidět 69 mm (+ 37mm doraz)
celková délka je 106mm
mě tedy vychází koeficient 1,8 - ale opět u tohoto konkrétního origo tlumiče
Upravil milan enduroskola dne 24.09.2018 16:41
Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
Pro zajimavost - na R850GS / R1100GS mam na kluzacich zmerenou drahu az k dorazu originalniho tlumice Showa 14.5cm....
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999
milan enduroskola napsal:
naměřených 15,5, bylo s úplně rozpláclou dorazovou gumou.
čili ne 4cm, ale max 2cm x tvých 1,6, tedy cca 30 mm
osobně ale pochybuji, že by dorazová guma šla ještě víc splácnout
jinak dorazová guma má 37mm celkem - aspoň u tohoto testovaného tlumiče
pístnice je vidět 69 mm (+ 37mm doraz)
celková délka je 106mm
mě tedy vychází koeficient 1,8 - ale opět u tohoto konkrétního origo tlumiče
jak ti může vycházet koeficient 1,8 , když jsi naměřil pokles na kluzácích 15,5cm a délka pístnice je 6,9 + max. 2cm stlačení dorazu?
15,5 : (6,9 + 2) = 1,74
a to ještě za teoretického předpokladu, že se doraz skutečně zmáčkl o 2cm.
mě to dle teoretického náčrtu vyšlo na 1,65 (vzdálenosti jsem nenaměřil naprosto přesně, takže odchylku připouštím, ale viděl bych to tak na 1,7)
Dál ten koeficient bude vždycky stejnej a vůbec nezáleží na tlumiči, protože se umísťuje do stejnýho místa na stejnou páku.
Koeficient je jen pomůcka pro teoretickej výpočet potřebného zdvihu tlumiče pro splnění papírových údajů o zdvihu předního kola. K ničemu jinýmu to není.
Otázky, jestli jde zasunout pístnice do těla tlumiče celá (tím myslím po vyjmutí dorazu a ne rozplácnutím)
a jestli někdo dokáže vyrobit tlumič se zdvihem 13cm zůstává.
Upravil Mr GS dne 25.09.2018 11:17
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
6,9 + 1,7 = 8,6
15,5 : 8,6 = 1,80
ja to měřím na motorce s vyndanou pružinou, což mi přijde trochu přesnější, ale to je úplně jedno
koeficient stejný nezůstává u všech výrobců, neb třeba tt používá vyosené spodní oko více dopředu.
jinak u ostatních to stejné je.
ano - pístnice se musí dát do těla tlumiče zasunout celá, aby v dorazech nedocházelo k poškození tlumiče.
tfx tlumič se zdvihem 13 cm, rozumějme 13 cm chromované pístnice kouká z těla tlumiče, vyrobit neumí. už jen proto, že by spodní kluzák vidlice mlátil do horních brýlí, neb při vyvěšeném kole je gufero-prachovka vzdálené od ochranné gumy na horním díle kluzáku 20,5 cm.
originál bmw tlumič r1200gsa má pístnici dlouhou 106 mm včetně dorazivé gumy 37mm a to je myslím max možná bezpečná délka, možná ještě 110 mm.
(20,5:1,8=11,3)
jelikož se přední tlumič s ramenem nepohybuje po přímce ale po křivce, nedovolím si to bez testu tvrdit
jinak pokud by měl někdo z majitelů tfx suspension problém se zdvihem svého tlumiče, neváhejte mě kontaktovat, tlumič můžeme oměřit a případně poslat do továrny, kde, pokud to jen trochu půjde, prodlouží zdvih tlumiče.
co beru jako pozitivní z celé této diskuze je fakt, že vycházet ze zdvihu 21 cm a přitom měřit negativní zdvih na kluzáku vidlice je chyba.
jsi pravděpodobně první koho napadlo, že udávaný zdvih kola a pohyb kluzáku je jiný
než u klasické vidle a je třeba to brát v potazt.
díky za to.
Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
Pořád nějak nechápu když se tady řeší zdvih kola které BMW udavá asi 20 cm proč se hledí na to kolik zajede kluzák na vidlici. Čep na ramenu jede po kružnici a to samé dělá osa kola,ale po kružnici která je daleko větší a ty hodnoty se mění. Mě po změřeni drahy osy kola vycházi,když shodím moto ze stojanu,že osa kola se pohne o 7cm a kluzak zajede o 5cm,tak celkovy zdvih kola 20cm by se mohl rovnat cca 14,3cm zdvihu čepu,a to je co Petr puvodně naměřil ve svem obrazku.Ale diky tomuto tematu jsem zjistil že jsem si uplně blbě nastavil SAG předku,protože jsem měřil zajeti kluzáku.
Petr to s koeficientem myslel asi pro vypocet zdvihu vidlice/kola ...
A ten koeficient je pevny a je dany rozmery ramene, viz obrazek
Zkratka staci delka chodu tlumice krat 1,62 a vyjde zdvih kola k danemu tlumici ...
Budu pristi tyden na veletrhu v Brne, skusim se stavit v Renocaru a schvalne probrat jak definuji oni zdvih tak jak jsme to tady uz vyse probirali, vlastne to porad neni uplne jasne. Minimalne by mel byt rozdil v definici (i kdyz asi malej) u teleleveru a klasicky vidle at uz UP nebo DOWN side .... Uvidime ....
Jeste neni zima, jezdi se porad ale ja mam rad jasno
xylem přiložený následující obrázek:
ano - pístnice se musí dát do těla tlumiče zasunout celá, aby v dorazech nedocházelo k poškození tlumiče.
tohle jsem předpokládal, že nikdo nebude tak bl.bej, aby to konstruoval sebedestruktivně, ale chtěl jsem to potvrdit...
Díky
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
milan enduroskola napsal:
tfx tlumič se zdvihem 13 cm, rozumějme 13 cm chromované pístnice kouká z těla tlumiče, vyrobit neumí. už jen proto, že by spodní kluzák vidlice mlátil do horních brýlí, neb při vyvěšeném kole je gufero-prachovka vzdálené od ochranné gumy na horním díle kluzáku 20,5 cm.
originál bmw tlumič r1200gsa má pístnici dlouhou 106 mm včetně dorazivé gumy 37mm a to je myslím max možná bezpečná délka, možná ještě 110 mm.
(20,5:1,8=11,3)
jelikož se přední tlumič s ramenem nepohybuje po přímce ale po křivce, nedovolím si to bez testu tvrdit
jinak pokud by měl někdo z majitelů tfx suspension problém se zdvihem svého tlumiče, neváhejte mě kontaktovat, tlumič můžeme oměřit a případně poslat do továrny, kde, pokud to jen trochu půjde, prodlouží zdvih tlumiče.
Těch 13cm jsem myslel z důvodu "znepoužitelnosti" části zdvihu kvůli pryžovému dorazu... takže jako s rezervou.
Pokud tedy půjde prodloužit zdvih na mém předním tlumiči, což si myslím je nejideálnější konstrukce (externí nadobka a bez hydro. dorazu), tak si mě hned napiš do zájemců...
Jestli to v TFX zvládnou, tak to beru jako opravdu šťastnej konec tohoto vlákna
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
xylem napsal:
Petr to s koeficientem myslel asi pro vypocet zdvihu vidlice/kola ...
A ten koeficient je pevny a je dany rozmery ramene, viz obrazek
Zkratka staci delka chodu tlumice krat 1,62 a vyjde zdvih kola k danemu tlumici ...
Budu pristi tyden na veletrhu v Brne, skusim se stavit v Renocaru a schvalne probrat jak definuji oni zdvih tak jak jsme to tady uz vyse probirali, vlastne to porad neni uplne jasne. Minimalne by mel byt rozdil v definici (i kdyz asi malej) u teleleveru a klasicky vidle at uz UP nebo DOWN side .... Uvidime ....
Jeste neni zima, jezdi se porad ale ja mam rad jasno