Je pravda, že u těchto motorů to tak rozhodující není. Ale jsem v tomto hračička a mám rad co nejvíc informací takže pár čísliček navíc by mě jenom potěšilo.
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '14
BMW R 1150GS Adventure '02
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Sonic napsal:
to máš samozřejmě pravdu ale vzduchem chlazenej osmi nebo dvanáctiválec je něco dost jiného. Na druhou stranu bych se vůbec nebál sepnutýho ventilátoru. Dokud ventilátor spíná a vypíná je vše O.K. Od toho tam ten ventilátor je. Kdyby jsi řešil problém jako já že ti na 100C sepne ventilátor a teplota pořád pomalu leze až do 116C kdy se kolona rozjela. (blackbird) Ber to tak že když stojíš uprostřed zacpanýho Mnichova na boxeru tak hlídaš teplotu oleje a v nejhoším holt chcípneš a necháš vychladnout. Ale vzhledem k tomu že 800gs má výměník na oleji tak ani toto tě nemusí trápit. Prostě dokud se nerozsvítí kontrolka tak neřeš... Co se týče budíku na tlak oleje tak by to bylo fajn pro opravdový znalce kterej je bohužel jen pár. Jen si vzpomeňte kolikrát jste viděli maníka jak přiběhne k motorce nasedne a plnééj odjíždí s totálně studenym motorem....
nevidím žádný rozdíl ve škodlivosti pernamentního přehřívání motorů-jedno či výceválcových,snad jen že některý se v důsledku toho zapeče dřív jiný později ,troufám si tvrdit že paralleltwin k těm druhým nejspíš nepatří; rozhodně bych nikomu neradil ,styl - ,,dokavad to vrčí a jede tak nic neřeš"
ale je to konec konců o tloušťce prkenice každého soudruha
Není to o tom jestli je dvouválec nebo osmiválec je to o tom jestli mám motor chlazen vzduchem a olejem nebo vodou. V konstrukci co se týče vůlí jsou zásadní rozdíly... Motor chlazen vzduchem je postaven na daleko větší rozptyl teplot.... A o tom jaký je rozdíl mezi chlazením 1 a 12 válcem tady nebudu ani rozebírat. Taky patřím mezi zastánce názoru že by měl motor mít co nejvíc stabilní teplotu ale nechápu o čem je řeč když konstruktér nastavil že by teplota na motoru neměla běžně přesáhnout cca 107 C a docílil toho tím že tam dal ventilátor u kterýho nastavil přes jakou teplotu by ten motor neměl chodit za normálních situací. Tak že o co jde? Je to motorka ne jaderná ponorka...
Jde o to že výrobce nenastavil provozní teplotu na 107st ventilátorem ale o to že ji nastavil na 85st termostatem, když se termostat ,,připo*ere"(ne uplně po*ere) zvýší to teplotu na např 105 což ještě nespustí vent ,z těch dílků to nepoznáš nebo z jednoho dílku navíc nebudou mnozí dělat závěry(páč to jede tak co) a motor bude jezdit trvale v režimu nad sto st tj.i třeba105 st aniž zapne vent .tato teplota není normální provozní ta je krádkodobě snesitelná např v té koloně;přes 106st zapne vent a zastaví stoupání teploty .rozjedeš se a teplota klesne např vlivem toho přiškrcenýho termostatu či zalepenýho chladiče na stále vysokých např 102st,vent. už bude vypnut a ty máš pocit že je vše ok páč z teploměru nepoznáš že nejedeš na provozně správných +- 85 ale už ,,škodlivých" 103st -např) Uff. verstehst du?
Upravil kim dne 23.05.2013 21:26
no jo, ale 85°C je jako minimum v rozsahu který je pro motor nastaven. teplotní rozsah je přece nastaven mezi hodnotou otevřeného termostatu a hodnotou sepnutí větráku. Tyto meze určují provozní teplotní rozsah motoru. Vše pod a nad už způsobuje zhoršené mazání nebo zrychlenou oxidaci oleje. Teploty uvnitř intervalu beru jako běžné provozní teploty
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '14
BMW R 1150GS Adventure '02
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Spitfire napsal:
no jo, ale 85°C je jako minimum v rozsahu který je pro motor nastaven. teplotní rozsah je přece nastaven mezi hodnotou otevřeného termostatu a hodnotou sepnutí větráku. Tyto meze určují provozní teplotní rozsah motoru. Vše pod a nad už způsobuje zhoršené mazání nebo zrychlenou oxidaci oleje. Teploty uvnitř intervalu beru jako běžné provozní teploty
Ad: vždycky čtu, že horší je studený než přehřátý motor.
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '14
BMW R 1150GS Adventure '02
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Spitfire napsal:
no jo, ale 85°C je jako minimum v rozsahu který je pro motor nastaven. teplotní rozsah je přece nastaven mezi hodnotou otevřeného termostatu a hodnotou sepnutí větráku. Tyto meze určují provozní teplotní rozsah motoru. Vše pod a nad už způsobuje zhoršené mazání nebo zrychlenou oxidaci oleje. Teploty uvnitř intervalu beru jako běžné provozní teploty
Ad: vždycky čtu, že horší je studený než přehřátý motor.
Viděl jsem jezdit hodně motorů(teď mluvím hlavně o dýzlech) co měli z jakýchkoli důvodů (závada)vymontovaný termostat a jezdili normálně a dlouho ;naopak mám osobní zkušenost např s motory Škoda M 634 který když se dvakrát -třikrát přehřál tak že foukla pára víčkem (teplota 100stC)-mnohdy právě díky proměřování elektrických teploměrů(mechanické kapalinové naráz spadly a vědělo se hned že je po něm)tak se zapekly kroužky a motor začal tzv foukat do oleje.je fakt že dnešní motory jsou tomuto podstatně odolnější vlivem chlazení pístů,zlepšenými chlad systémy atp.Ale ať si kdo chce co chce píše, nevěř tomu že když budež muset dojet nouzově bez termostatu s motorem na řekněne 60stC tak tomu ublížíš víc než když pojedeš s motorem přehřátým navíc v letních hicech.
S tím co tady píše Kim nemůžu souhlasit. 1) nemrzka nevaří při 100C ani při atmosferickym tlaku to si můžeš přečíst na každý flašce nemrzky. 2) Pokud nemám auto/motorku v bordelu tak pomocí přetlakový zátky nemrzka nevaří min do 115-120C Což je už alarmujcí hodnota... 3)85C je začátek otevírání termostatu a plně bývá otevřen někdo u 95-98C. 4)Proč ten ventilátor nespíná na 95C když je to tomu motoru tak vadí? 5) To že motor fouká do oleje je obvykle způsobeno výpadky mazání. Přehřátí se projevuje proraženym těsněním pod hlavou. 6) co se týče teploty oleje pro ten je vhodný když se občas dostane jeho teplota přes 100C (některé systémy mají vlastní malý termostat) aby se odpařila vlhkost z oleje která vznikne kondenzací... 7) například taková škoda fabia 1,2HTP který žádný výměník neměla údajně uměla na dálnici vytlačit na oleji i 180C. 8) U osobních aut se ta teplota pohybuje ve velmi podobných hranicích a nikdo nic neřeší proto že to ani neví proto že prakticky všechny automobilky mají potlačenou signalizaci teploty stejně jako nízký tlak mazání tak že až na diagnostice je vidět jak se ta teplota vlastně pohybuje a vzhledem k tomu že f800gs se svým litrovým výkonem cca 110koní není žádný terno tak si myslím že je to celkem nenáročnej a robustní pohon což nic nemění na tom že musí být chlazen ale bude pravděpodobně méně citlivý než třeba RR s 200koňma na litr...
ked už je tu taká "akademická" debata, tak sa zapojím :
snímač teploty by mal byť NTC odpor, tie sú dosť presné, len dieliky na stupnici displeja to zaokrúhlujú.
Čo je konkrétne studený a prehriaty motor? Koľko stupňov C ?
A to z hladiska:
mazania
mechanických častí motora
spalovania
môj názor je, že najlepšie je mazaný studený motor / cca 10 s. po štarte/ aj ked piestová skupina má vtedy najvyšie opotrebenie.