Zdarec ve spolek,
Protože se sháním po nějakém řádném oblečením, které bude fungovat v létě, zimě i za deště, vyhlédl jsem si od RUKKA model Kalifornia.
Zajímalo by mne, zda s tímto oblečením má někdo nějaké zkušenosti. Zajimají mne hlavně negativní zkušenosti, protože co jsem kde pročetl, byla téměř samá chvála.
A co třeba takové Rallye PRO 2 od BMW? Trojka údajně stojí za prd
Měl jsem Rallye2 a Rallye2PRO, takže celkem to porovnat můžu...
Kalifornia je trošku víc cestovní ale to může být subjektivní.
Hlavní rozdíl je v materiálu. Kalifornia je vyrobená kompletně z Cordury 500D, což je trošku jiný materiál než Cordura 500 máčená v semi-permanentní MTVR impregnaci.
500D je o generaci novější, při stejné (nebo vyšší) pevnosti a odolnosti proti prodření má o 20% vyšší prodyšnost než 500MTVR.
Vnitřní vložka je ze stejného materiálu (Performance Shell) ale s Outlast podšívkou namísto podšívky s mikrofleece, jako měla R2P. Je otázka, co je lepší - mikrofleece víc hřeje, o tom není sporu ale v létě v dešti je to podle mě až dost výrazný, zejména u kalhot, kde jsem kvůli tomu vložku prakticky nepoužíval. Outlast je termoregulační jen do určité míry a po určitou dobu ale je to vzdušnější než mikrofleece - a to výrazně.
Obrovský rozdíl je v předním zipu. R2 a R2P používala klasický zip, Kalifornia má Gore Lockout. Já ho osobně nesnáším ale je to věc názoru. Je 100% nepromokavý a prakticky se nedá rozbít. Když ho roztrhneš silou, tak obyčejný zip můžeš nechat vyměnit,protože bude zničený. Lockout se rozepne ale nepoškodí. Jenže se blbě zapíná zaprášený a čas od času se musí natřít silikonem, jinak zadrhává jezdec.
Na druhou stranu - Kalifornia má strečový goretexový límec s magnetickým zavíráním a to je věc, která mě na R2 vadila nejvíc. Poměrně nízký límeček, který se nedal pořádně dovřít - takže mi pořád táhlo na krk a bolely mě z toho záda. Ten límec u většiny modelů Rukka považuju za geniální nápad a fakt to je návykový. Nejen v dešti, kdy ti vede vodu dopředu na rozdíl od všech nákrčníků a šátků apod. Dá se pochopitelně odepnout a schovat třeba do zadní kapsy na bundě.
Stejně jako R2 a R2P má Rukka odepínací rukávy (neznám nikoho, kdo to odepíná) a dá se používat jako vesta. Jenže chybí obrovské ventilátory, které mělo R2/R2P. Ventilace u Kalifornie je otvory v oblasti pod rukávy, které nasávají vzduch a vzadu nahoře na zádech to má výfuk. Ventilace funguje na horní polovině bundy skvěle. Lehce se to nafoukne vzduchem a fakt to luftuje od břicha nahoru. Dole žádné ventilace nejsou ale to je myslím podobné u všech bund. Jen by to sneslo alespoň jeden ventilační otvor někde na rukávech. Na druhou stranu - pokud člověk spadne s R2/R2P s rozepnutou ventilací na rukávech, tak jako když tam nemá nic. Já měl v R2 poměrně velkou bouračku na silnici, kdy jsem šel přes kapotu auta a měl jsem odřené a pobité lokty celkem hodně, protože se mi chrániče dostaly někam úplně stranou. Ten otevřený ventilační zip umožnil chráničům prakticky volně se otáčet kolem ruky.
Kalifornia má dvě praktické kapsy vpředu na prsou, které se zavírají na magnety. Ty jsou fakt praktické třeba na foťák nebo telefon apod. Magnetický zavírání je skvělý. Zadní kapsa je OK, dolní jsou podobné jako u R2/R2P ale jsou zavírané na Lockout zipy. Spojení s kalhotami je celoobvodovým zipem a je kompatibilní prakticky s celou produkcí Rukka už několik let zpátky.
Chrániče v Kalifornii jsou rozhodně lepší než se dávaly do R2 i R2P. Jsou vzdušnější (prakticky děravé) a jsou to Air D3O. Jedny z nejlepších na trhu.
V pase je integrovaný pásek a střih bundy je výrazně do "X". R2/R2P je víc střih jako pytel, tohle je víc jako cestovatelská bunda.
V náprsní kapsičce je vodoodolné pouzdro třeba na peníze nebo kreditku na "provázku". BMW to mělo taky ale jen tak volně ložené. Tady je přidělané na karabince, takže ho neztratíš nebo nezapomeneš někde položené.
Obecně bych řekl, že proti R2 i R2P má Kalifornia lepší střih. Komfortnější, líp na lidech vypadá. A jsou lidi, kteří nechtěli ty profláknuté BMW barevné kombinace (uniforma). Ovšem kdo chce světle šedou bundu, tak bych doporučil Dane Toresso, které je šité ve stejné fabrice jako se šilo R2 / R2P za výrazně nižší cenu s lepší ventilací a výbavou (třeba goretexové kapsy na vnější bundě...).
Co mě na Kalifornii vadí asi nejvíc je (resp. byl) výběr barev. Jediná, která vypadá slušně je ta černá. Nová šedá vypadá jako by byla 5 let používaná černá (je jakoby sepraná vybledlá) a hnědá je taková příšerně "teplá" barva, o několik odstínů "teplejší" než bývala Gobi nebo Allroad. Kalhoty se dělají jen v černé verzi, takže jediná kombinace, co se mi líbila, byla černá se žlutými detaily (nebo na některých trzích černá se stříbrnými detaily). Takže pokud chceš univerzální černou, budeš spokojený. Pokud šedou nebo dokonce tu hnědou, tak nevím...
R3 není celá z normální Cordury a nepoužívá GoreTex vložku, takže spadá do jiné kategorie a vůbec bych to neporovnával, i když cenově je to v téhle třídě taky. Ale když si za stejný objem peněz můžeš koupit opravdu GoreTex, proč by měl člověk kupovat bundu s vložkou, která se používá v kategorii do 10 tisíc ale dát za to trojnásobek. Obecně R3 nemá 100% vodotěsnou membránu. Použití levnějších kombinací materiálů na prémiovém oblečení nepovažuju za správný. Přečti si nějaké reakce třeba na advrideru. BMW začalo šít ve fabrice, která nemá certifikaci GoreTex a nepochybně mají výrobní náklady mnohem nižší ale na ceně se to neprojevilo. Pokud ti nejde o to logo na rukávu, tak není důvod, proč... R2 i R2P byly jedny z nejlepších ve své době a obstojí i dneska - snad až na ty protektory a pytlovitý střih. Mimochodem - R3 nesluší ani instruktorům, vypadá to jako montérky.
Upravil TomasTT dne 17.10.2013 10:27
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Díky za celkem vyčerpávající odpověď.
Možná trošku odbočím, ale jaký je Tvůj názor na oblečení s vložkami jako je např. Kalifornia a na oblečení bez vložek jako je např R Star?
Takže zatím to vypadá jednoznačně na Kalifornii.
micak napsal:
Díky za celkem vyčerpávající odpověď.
Možná trošku odbočím, ale jaký je Tvůj názor na oblečení s vložkami jako je např. Kalifornia a na oblečení bez vložek jako je např R Star?
Takže zatím to vypadá jednoznačně na Kalifornii.
Hele záleží na typu cesty. R-Star (Armas apod...) je čistě touringový oblečení - cestování po silnici kamkoliv bez ohledu na počasí. Čím víc leje, tím líp.
Kalifornia a všechny podobné kombinace cordurové vnější části s vložkou s membránou v dešti, který trvá déle než pár desítek minut, prostě promoknou a nasáknou vodou. Takže sice jseš v suchu (máš na sobě gore vložku) ale na tom máš těžký mokrý hadry, které tě ochlazují a jsou těžký.
Ale na druhou stranu - pokud jezdíš převážně do zemí, kde neprší, je ta cordura lepší volba než laminát a zejména laminát bez extra extra ventilace. Jsou vyjímky (Badlands Pro od Klimu), které jsou fakt extrémně dobře odvětrané ale to jsou opravdu vyjímky. No a v cordurovém oblečení není problém se i vyspat, použít ho srolované jako polštář při poledním odpočinku někde pod stromem nebo jako podložku při opravě motorky apod. Laminát je choulostivější a nezacházel bych s ním tak, jak jsem zacházel s cordurovými bundami.
Takže podle stylu cestování - na adventure ježdění si myslím je cordurová kombinace s vložkou rozhodně lepší volba než prémiové touringové modely R-Star, Armas a další v téhle kategorii. Navíc Jak Armas, tak R-Star jsou určené na trošku jiné motorky - všimni si, kde mají nasávací otvory. Armas na ramenou - je to oblečení navržené pro cestovní motorky, kde se víceméně leží a jedeš rameny napřed. R-Star má větší sání pod žebry, docela to fungovalo i na GS ale zase - jsou to hadry určené především na touring na nějaké naháče, cestovní motorky apod.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...