Tak sú to už 3 roky a stále toto nemám poriešené aj keď stále čosi riešim. Dnes bola moto na brzde s meraním bohatosti vo výfuku a výsledky sú otrasné. V podstate sa len meraním potvrdilo to čo som stále vedel a rôzne sa snažil riešiť. Motor beží neustále na extrémne bohatú zmes. Výkon slabučký 58 koní a krútiak tiež okolo 60 Nm. To sú pekne slabé údaje.
Fakty rekapitulácia:
* BMW R 1150GS 2002 cca 145 000 km
* Problémy začali na Erzbergu 2008, svorkolkár mi nacúval do zaparkovanej GS a nabúral do ľavej klapky a TPS senzora. Na mieste sa zdalo že je všetko OK.
* Postupne som odsledoval problémy s bohatosťou, dymenie, slabší výkon, vyššia spotreba
* Ako prvé sa menila lada, zdalo sa že sa to zlepšilo.
* Následne sa menili sacie klapky komplet celé
* v zime 2010 sa rozoberal motora, taká mnešia GO
* V maroku zasa zle, bohatá zmes a spotreba obrovská
* Po maroku sa menila ďalšia lambda (bohatá zmes, horí benzí a asi posiela lambdu na druhý svet)
* Teraz som dal moto odmerať na brzde, ktorá meria aj bohatosť vo vyfuku a celé zle. Výkona ak krútiak malý (čo som aj pociťoval) a v celom spektre bohaté
* zmena nastavenie TPS senzora nemá vplyv na meranie, stále je to bohaté.
Neviem čo ďalej. Je niekto, kto to vie nejako nastaviť alebo zodpovedne povedať kde je chyba?
Diagnostika nehlási chyby. Na diagnostike ukazuje teplomer v airboxe reálne hodnoty. TPS senzor taktiež. Lambda je nová. Vstrekovače skontrolované a dokonca aj nahradené za iné a stále rovnako. Pokiaľ viem, žiadny iný senzor tam nieje. Riadiaca jednotka pracuje. Neviem či sa môže riadiaca jendotka tak pokaziť že robí kraviny.
Celkové nastavenie klapiek a dorazových šrób a synchronizácia boli roboené podľa návodov na webe (aj tu sú tie návody)
Tak poraďte ak viete čo je s tým, resp na koho sa obrátiť.
Preveril si tesnosť výfukových zvodov (nedostal ľavý zvod náraz)?
Ako sa správa moto po synchronizácii? Čím bola robená synchronizácia? Ako je na tom moto s vibráciami? Dá sa vytočiť po obmedzovač? Má dobrý voľnobeh? Neprehrieva sa?
V akom stave sú tie gumenné čiapočky, ktoré sa dávajú dole pri robení synchro?
Skúšal si resetnúť riadiacu jednotku?
Nerobil si niečo s CCP? (Cat Code Plug - prepínač palivových máp - je v poistkovej skrinke).
Synchronizacia bola robena viac krat, klasika budikmi s kvapalinou a aj v Poprade Majo Krolak to robil tym elekronickym cudom. Zosynchronizovat sa to da bez problemov. Robilo sa aj cele nastavenie podla tohto: http://www.bmwgs.cz/forum/viewthread.php?forum_id=16&thread_id=3604
Vibracie nic specialne, moto jazdi bez problemov (min vikend Sand Rally) Po obmedzovac vytocit ide. Volnobeh drzi. Neprehrieva sa.
Gumenne ciapocky no problem.
Resetnut riadaciu jednotku som neskusal. resp ked bola na diagnostike tak sa vycitali chyby. Ako myslis resetnut jednotku?
S prepinacom palivovych map som nerobil nic, neviem aky tam mam prepinac, viem ze tam je. Myslis asi toto: http://www.bmwgs.cz/forum/attachments/2012/6/motronic.jpg
Cycli napsal:
Pravděpodobně ti odešla lambda. Napsal jsem o tom článek, ale Miloš ho furt nezveřejnil pro vás. Nevim proč. Každopádně lambda sonda udělá se spotřebou divy. (Octavia 1,6l vyletí až na 40l/100km)Já po výměně sondy klesnul se spotřebou o 3/4 litru. Bezpečně ji zjistíš na emisích. BMW má naprosto shodný parametry jako kterýkoli řízený auto. Jinak ji změříš na dvou bílích kabelech a to tak, že na ně dáš voltmetr při zapojené sondě a musí neustále kolísat mezi 0 až 1 voltem. Né míň, ne víc a nesmí stát.
Dovolil bych si doplnit - u tohoto typu vstřikování je klasická lambda, napětí se mění 2x až 20x za vteřinu, mělo by se pohybovat mezi 200mV (chudá směs) a 800mV (bohatá směs). pokud se naměřené hodnoty pohybují mimo tyhle, lambda většinou začíná odcházet (neodejde najednou) K měření je nutno užít dobrý multimetr, který umí měřit aspoň 10x za vteřinu (levné to některé neumí) Je líp měřit sondu zapojenou do obvodu a pak bez zatížení - rozdíl by neměl být velký (pokud je špatný vstup lambdy do ŘJ nebo zkrat v kabeláži, naměří se zkreslené hodnoty a mění se místo ŘJ lambda, ŘJ lze někdy opravit)
Napětí musí pendlovat mezi 200 a 800mV a - to je podmínka, pokud se mění málo - třeba od 400 - 500mV, lambda většinou odchází. Někly i ukazuje stabilní hodnotu - taky špatně. Když se prudce přidá plyn, drží se napětí 600 - 800mV nebo i trochu víc. Pokud lambdu odpojíte, mělo by se to kouření zlepšit, - ŘJ nahlásí chybu a počítá s průměrnou hodnotou 500mV - aspoň u aut, tohle by mělo být stejné. Samozřejmě omezí výkon.
Motor musí být na provozní teplotě a pokud zkoumám lambdu, je potřeba se podívat i na svíčku - ta bývá buď moc bílá, - lambda kecá, že směs je bohatá - nebo černá - lambda kecá, že je směs chudá. Je třeba mít na paměti, že problémy obohacení a ochuzení směsi mohou být způsobeny i jinými příčinami - tlak paliva, jeho regulace, soběh klapek.
Jinak je bezvadný poznatek o lambdě z feldy, moje už dosluhuje.
Upravil bobGS dne 07.05.2012 18:18
Tak jak píše bobGS. Jen bych ještě dodal, že lambda sondu nejspolehlivěji změříš osciloskopem. Další věc je ta, že špatné hodnoty z lambdy a nestandartně se chovající motor nemusí nutně znamenat, že na vině je lambda - naopak vadná, nefunkční lambda klidně může být následek nějakého jiného problému - např. přisávání "falešného" vzduchu někde před lambdou, špatný stav motoru /vysoká spotřeba oleje/, nějaký vadný senzor (v případě GS teplota vzduchu, snímač škrtící klapky, teplota motorového oleje), špatně nastavená synchronizace klapek atd...Taky to klidně může být opravdu vadný vstup do ŘJ.
Jak je na tom komprese?
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Lambdu som meral už všeliako ovládam teóriu aj prax :-) Teraz som to dal na brzdu dynojet ktorá okrem výkonu merá aj lambdu vo výfuku, takže výsledky sú jasné...
Motor je mechanicky po GO, žiadne netesnosti, žiadny falošný vzduch, po GO, nové krúžky vid clanok (http://motoride.sk/c/3711/video-uprava-bmw-r-1150-gs-touratech---maroko-2011.html)
Problem je v elektronike. Podla diagnostiky vsetky senzory OK nehlasili chyby a ukazovali "realne udaje", teploty a pod.
V pozdstate moze byt chyba len v riadiacej jednotke a sensoroch, tych nieje vela.
* riadiaca jednotka - moto funguje jednotka pracuje chyby na diagnostike nehlasi
* senzor teploty vzduchu v airboxe - asi nema taky vazny vplyv
* senzor teploty oleja - FID ukazuje teplotu, aj na diagnostihe boli hodnoty OK
* senzor natocenia skrtiacej klapky (TPS senzor) - bol naburany ale ukazuje dobre hodn.
* senzor natocenia klukoveho hriadela - hall senzor
* lamda vo vyfuku - upravuje bohatost - je nova
Asi budem musiet zacat postupne vymienat komponenty z funkcnej masiny a meriat? Mne sa nechce verit ze riadiaca jednotka odide tak ze fukguje zle. Mozno by som mal skontrolovat este ten prepinac palivovych map v poistkovej skrini?
Takze potrebujem funkcnu jednosvieckovu GS a postupne vymenit ECU, TPS a dalsie senzory.
Áno, tým CCP som myslel presne to, čo si priložil.
Resetom RJ som myslel toto: (aj keď tomu nedávam veľkú šancu)
Pri kompletne vypnutej moto vybrať poistku č. 5. (RJ zabudne na všetko, čo sa doteraz naučila)
Poistku založiť, zapnúť zapaľovane (NEštartovať), a dvakrát vytočiť plyn na maximum (RJ si pomocou TPS poznačí polohu škrtiacej klapky).
Vypnúť zapaľovanie, zapnúť zapaľovanie a naštartovať.
(Moto dočasne pôjde horšie, až kým sa RJ neadaptuje na stav motora.)
Je to divné, že to všetko začalo po náraze do ľavého difúzora, a problémy pretrvávajú aj po jeho výmene (menil si aj TPS?)
Keď vravíš, že snímače fungujú...
Mo(no)tronic netuší, že riadi dvojvalcový 4T motor, on si myslí, že riadi 4T jednovalec. Na GSku(1100/1150) má ten "jednovalcový motor" len zdvojené vstrekovače a sviečkové káble.
Vstrekovače (dávkovo) vstrekujú ROVNAKÉ množstvo paliva a sviečky pália (v polovici prípadov zbytočne) na oboch valcoch v ROVNAKÝ ČAS.
Lambda je spoločná pre oba valce a nedokáže zistiť, že ako prebieha spaľovanie v jednotlivých valcoch (túto informáciu by Motronic aj tak nedokázal využiť).
Ak valce nepracujú v rovnakých podmienkach (napr. jeden si prisáva falošný vzduch), RJ ich nedokáže správne riadiť, aj napriek tomu, že všetky senzory fungujú korektne.
Aká je farba sviečok v oboch valcoch? Nemajú zvody rozdielnu farbu? Nemáš možnosť nechať si zmerať lambdu priamo vo zvodoch (pre každý valec zvlášť)?
Kontroloval si aj airbox/prívod vzduchu k difúzorom, či sa moto náhodou nedusí? Neskúšal si moto prebehnúť bez vzduchového filtra (na vlastné riziko)?
Obrovská spotreba? Viem ako GS jazdilo, pod 6 litrov sa nedostanem ani náhodou, v maroku mi vychádzalo aj 7,5... Okolo 6,5 to žerie teraz ale ide to slabo, nakoniec brzda a 58 koní to potvrdili...
CCP som nikdy nemenil, nikdy som do toho nebabral. Môžem to skontrolovať?
Reset RJ sa robil mnohokrát, odpojením bat a tak ako píšeš.
Áno problémy začasi asi po tom erzbergu. toho roku v rusku som si všimol vyššiu spotrebu, ale som to moc neriešil, benzín tam bol lacný. TPS som nemenil, pri meraniach funguje v pohode tak som to neriešil.
Netesnosti, falošný vzdych a dokonca aj netesnosti výfuku sme kontrolovali. všetko je ok.
Moto teraz nemám pri sebe. Svičky sú väčšinou začmudené, zvody majú identickú farbu. Ako zmerať lambdu v zvodoch netuším, odpojením výfuku?
Bez filtra sme to taktiež skúšali, nepomohklo. Vyhodil som KN mám tam všetko v pôvodnom stave a papierový vzd. filter.
Kompresiu som nemeral teraz v poslednej dobe.
Awia
Upravil Awia dne 09.05.2012 09:11
Jazdim hlavne adventure turistiku na GS
Oscilospopem je to nejpřesnější. Nepočítejte s tím, že vám diagnostika spolehlivě objeví ta je nastavena na hlášení při překročení okrajových hodnot, pokud nenastanou, není možné nic najít u lambdy typické. Proto je potřeba měřit, myslím že tenhle typ vstřikování se ještě neumí učit, odpojení proudu by pomohlo při zablokování ŘJ, ale to asi u 1150 nebude. Spotřebu může ovlivnit i tlak paliva, teplota oleje i vzduchu. Je potřeba mrknout na svíčky - tam se bohatost pozná na 1. pohled. Taky bych změřil emise. Má 1150 regulaci tlaku paliva jak auto nebo ne?
Ešte raz, bohatosť som teraz posledne nemeral priamo na lambde, ale pomocou brzdy Dynojet, ktorá má aj vlastné meranie bohatosti vlastnou lamdou, takže úplne nezávislé od motorky.
Lamdy som už menil dve. Permanentne bohatá zmes = horenie paliva vo výfuku = rýchle odpálenie lamdy...
Tlak paliva sme tiež merali, bol 3 BAR ako má byť. Čidlo teploty oleja, podľa diagnostiky funguje a aj údaje na FID sú reálne, predpokladá, že čidlo je rovnaké pre ECU aj FID.
Jazdim hlavne adventure turistiku na GS
No, nejsem si jistý, jestli mluvíme o tomtéž. Nevím co má lambda a její funkce společného s brzdou Dynojet a jak to souvisí s lambdou na motorce. Žádné měřící zařízení nemá lambdu, pokud jsi myslel že jsi měřil emise, nevím proč na brzdě, základ je volnoběh. Zničenou lambdu u bohaté směsi jsem za posledních 20 let neviděl, možná je to u boxera jinak, nevím, jestli jsi koupil novou, nebo dal jen jinou. Nepíšeš, jak jsi poznal, že je špatná, bez měření na lambdě za běhu motoru to nejde.
Pokud bych chtěl odstranit závadu zapoměl bych co bylo a postupoval systematicky
1- změřit napětí na lambdě při volnoběhu, na motoru provozní teplota, špatné hodnoty nemusí znamenat špatnou lambdu - bohatost může být způsobena i jinak. Pokud ji vyměním za dobrou - novou a hodnoty budou stejné, je to něčím jiným
2- po delší jízdě kouknout na svíčky - barva - nesmí být černé, udělat diagnostiku VN dá se to v autoservisu
3- změřil tlak paliva v různích režimech, jak se to chová při prudkém přidání (na čerpadle je bezpečnostní ventil, který omezuje tlak, pokud se ucpává nebo zlobí, může být problém čerpadlo dodá mnohem větší tlak) pokud se to dá - půjčit a vyzkoušet s jiným
4- změřil čidla teploty venku a porovnal hodnoty - špatné vyměnit
5- kontrola trysek - může docházet ke špatnému zavírání, - u auta jsem viděl do oranžova rozžhavený kat. Trysky se někdy dají vyčistit ultrazvukem
Opakuji pokud diagnostika nenajde závadu, neznamená to, že čidloje v pořádku, setkával jsem se s tím poměrně často.
To ze moto je bohata som vedel, na brzdu som siel aby som si to meranim potvrdil a nie na lambde v motorke ale externe. Zhodou nahod som robil rozhovor o tej brzde a o tom ako funguje a ze meria vlastnou lambdou bohatost zmesi s da sa potom powercommander idealne naladit. Vysledok z brzy je ako som pisal hore, zme v celom spektre otacok extremne bohata, vykon aj krutiak slaby.
A preco som meral na brzde? No neviem ako iny ale ja na volnobehu nejazdim, ale pod zatazou :-)
Lambda je teraz nova, mam minimum najazdene
Moto je teraz v servise, pojdeme zaradom zmerame a nastavime vsetko, tak ako si pisal. Ke to bude vstko znovu skontrolovane privital by som niekoho z KE a okolia ci by nepristavil na jeden den moto 1150 jednosviecku, GS, RS, RT a pod do KMoto aby sme postupne vymenili ECU a dalsie veci na vyskusanie.
Hľadám niekoho ideálne z KE a okolia, kto má nejaký BMW boxer motor 1150 GS/Adv/R/RT/RS podstatné je ale že to musí byť jednosviečka a bol by ochotný požičať riadiacu jednotku na skúšobnú jazdu.
Ideálne GS-o, riadiaca jednotka je rýchlo a ľahko dostupná pod nádržou.
Moje GS jazdí ale dlhodobejšie mám problém s výkonom a bohatosťou zmesi. Potreboval by som vymeniť na chvíľu riadiacu jednotku aby som vylúčil či problém nieje tam.
Ideálny postup, pristaviť moto do MotoGeld v KE, chalani jednotku vymontujú (je pod nádržou, jedna šrúba + jeden konektor) a šupnú do mojej moto + skúšobná jazda.
14 dni som mal v moto TPS senzor z kamaratovej motorky kym on mal ten moj. Mne spotreba klesla, moto sla OK. Jemu po tyzdni z nicoho nic moto vzala 7 litrov na stovku.
Aj ked meranim sme ziadne rozdiely medzi nimi nezistili asi nieco TPS-ku bolo. Pravdepodobne len sem tam nahodne asi hodil nejake sialene hodnoty a zblbol riadiacku do nudzoveho rezimu alebo cosi podobne...
Uz som kupil novy TPS a mam ho na motorke, dufam ze je po problemoch.
Awia - jsem rád, že ti ta informace přes PM pomohla a potvrdilo se to, co jsem si myslel už dříve, a ty vlastně nakonec taky (i když jsi si předtím nebyl jistý).
Dám sem kopii PM (třeba bude mít někdo někdy podobný problém a pomůže mu to):
Ahoj. Teď jsem řešil obdobný (ne-li stejný) problém, který máš s motorkou ty. Motorka mého zákazníka a kamaráda Rudy (na fóru "Joe" - Mitas) začala mít problém v Alpách. Výkon slabý, spotřeba vyšší - sice jela, ale nebylo to prostě ono. Nejhorší to bylo v nadmořských výškách okolo 2000m.n.m. - málo kyslíku.
Po cestě nebyla samosebou možnost to řešit. Po návratu jsem motorku "napíchnul" na diagnostiku - závada žádná. Nechal jsem si načíst "reálné hodnoty" - tady už bylo pár věcí vidět - "nechytala se lambda sonda (zůstala na střední hodnotě tj. cca 500mV) - to už byl důvod věřit, že vadná není, ale je následkem něčeho jiného. Další údaj byl úhel natočení škrtící klapky (TPS senzoru) - zde byla opět úchylka - 0,64° (což značí "nouzový režim" pro řídící jednotku. Už jsem byl vcelku u jádra problému - Odměřil jsem si TPS senzor - ten byl sice nastavený vcelku dobře, ale zůstal občas "viset" při zavřeném plynu nad napětím 0,40V (což jednotka vyhodnotí jako chybu a jde do nouzového režimu). Prostě vadný, občas zasekávající se TPS senzor, který jelikož z něj signál šel, tak ho jednotka nevyhodnotila jako chybu (pomohlo načtení reálných hodnot a zkušenost, jaké otevření klapky má být při zavřeném plynu, zapnutém zapalování a nenastartovaném motoru). Motorka teď jede výborně. Zkus vyměnit ten TPS senzor a při zavřeném plynu ho nastav (jestliže máš laděný výfuk a KN filtr /nebo obdobný víc propustný filtr/) na hodnotu cca 0,32-0,33V. Třeba ti to pomůže. Měj se. Tonda.
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Musí to měřit někdo, kdo ví co naměřené hodnoty znamenají. Mimochodem, postupy měření senzorů jsou jasné a dané, že nejezdíš na volnoběch chápu, pochop, že měření za volnoběhu je základ, od něj se odvíjí další postupy. Měřit něco na brzdě bez znalostí je poněkud zbytečné, když je moto evidentně v nouzáku. Ostatně Tonda to popsal fundovaně.
Zákazníkovi, který si někde něco nechal změřit a nutil mě do výměny ND s jasnou vizí co tomu je jsem vždycky řekl ať provede výměnu sám, Jestli to chce spravit, ať mi to nechá v dílně.
..no vida, podobne "vesele" zavady tez znam z prace (prumyslova automatizace). Diky za info - muze se to casem nekomu hodit.
Bubak
R 1150 GS/2003 "Helmut"
(SYM Fiddle III 125) - po smrti