Hele ja vím, že jsme to tady i řešili, ale mě to prostě nedá. Musí existovat nějakej erudovaný, kdo to rozlouskne. Jak nastavit tlumič na GS1150??? Měl jsem to z továrny, silnice ok, ale v terenu horsi ovladatelnost. Ted mam vsechno na max tvrdost. Silnice jak po kolejich ale drnca :-) takze bolej zada. V terenu se moto super vodi, ale kdyz jsem ted najel na jeden sutr, tak misto toho, aby to predni kolo odpruzilo, tak jsem hodil drzku... a zaplatil 4000 na oprave :-(
Predek se steluje jen pruzinou, ale na zadku je prozina a predpeti, obaji by se melo stelovat, prizina sroubem, predpeti koleckem. Musi se hledat nejaky kompromis nebo je povera, ze do terenu by to melo jit do tvrda? Kdyz to v terenu nepritahnu, tak budu na kazdym hupu mlatit stojanem o zem :-(
Chtel bych slyset: idelani nastaveni tveho GS Johny pro tebe je takove a takove :-)
BMW R1150GS MY02
Problém je v tom, že sériové tlumiče nejsou univerzální ani u Adventure. Rozdíl u normálního je jen v tom, že tam je lineární pružina, kdežto u Adventure je vinutá progresivně. To znamená že to při menším zatížení pruží jinak (měkčí) a při větším taky jinak (tužší). Ale nastavovat to víceméně taky nejde, to je dané konstrukcí toho tlumiče, potažmo jeho cenou. Kompromisní je nastavit předpětí prakticky úplně volně (když jedeš sám a bez nákladu) a šroubek útlumu utáhnout úplně na maximum a povolit o půl nebo jednu otočku. Pak když jedeš s nákladem, můžeš předpětí kolečkem přitáhnout. Jakmile máš víc utažené kolečko, bude to rána na každým retardéru, s tím nic neuděláš. Přední je horší, tam nejde nastavovat kromě předpětí prakticky nic.
U jiných tlumičů (vlastně jen u WP nebo Ohlinsů) se to řeší tak, že jsou v těle tlumiče různé trysky nebo planžety, které se nastavují tak, aby tlumič zvládnul osamocený náraz typu retardér nebo kanál a současně aby pracoval dobře při jízdě po roletě i při jízdě po běžné silnici. Pokaždé se olej žene jiným způsobem. Ty nejlepší mají nastavení předpětí z obou stran (dva šrouby), velmi jedmné nastavení (třeba 40 kroků) útlumu při kompresi i dekompresi. Takže se dá nastavit chování při každé situaci a terénu i rychlost vracení, což je důležité při jízdě na roletě. Většina tlumičů při periodických rázech totiž během chvilky děsně ztvrtne a máš pak dojem že jedeš na dorazy ale spíš to je tím, že prostě tlumič to nedokáže pobrat. Je to věda, laboruje se tam s pružinami a i značkové tlumiče potřebují fúru úprav, nastavení a často jiné pružiny aby byl člověk spokojený. A i tak je to vždycky kompromis, protože jedno nastavení na silnici i terén prostě neexistuje.