Ahoj, pokud se příspěvek nehodí, tak ho klidně smažte.
Žiju a pracuju kousek od rovníku, před týdnem se ke mě dostalo GSA1200 2012, na místní poměry v dobrém stavu. Je to za můj život druhé BMW, první je F800R které tady mám jako totálního nezmara.
Bohužel s BMW motocykly mám minimální zkušenosti a GSA je pro mě naprosto neznámá věc. Když jsem se ale projel, tak už motorka zustala doma.
Chtěl bych vás, kteří na to máte chuť a náladu moc poprosit o rady a zkušenosti.
Některé mé otázky mohou znít ostříleným borcům možná stupidně - předem se omlouvám.
1. Co hned zkontrolovat
2. Na co si dát pozor
3. Jaký olej pro motor a kardan (počasí je cca jako Čechy v létě, nebo teplejší - velmi prašno) výběr je mizerný, tak alespoň viskozitu
4. až pojedu do Evropy, které díly nakoupit abych je měl pro případ v zásobě ( jezdím jednou, či dvakrát ročně) tady se nedá sehnat nic
V zemi není dealer, ani autorizák BMW. GSA 1200 tu jezdí tak možná 10 kusů a většina jsou vraky před smrtí ( není tu nikdo kdo je umí servisovat ) Moje jediné diagnostické prostředky jsou multimetr a měřič podtlaku. Při cestě do EU si snad mohu koupit nějakou diagnostiku ( s autodiagnostikou mám zkušenosti - nevím jestli to pomůže) prosím poraďte co koupit, předem děkuji.
Moje první servisní úkony které chci provést, jsou výměna oleje v motoru včetně filtru samozřejmě. Synchronizace podtlaků za škrtícími klapkami - existuje postup bez diagnostiky?
Jsem ajťák / elektrikář. Nijak moc si nefandím ale v obou oborech si myslím, že nejsem úplný **** a dokážu toho dost - živí mě to tu. Jako mechoš jsem línej jak prase a jediné BMW které jsem kdy "otevřel" je F800R 2016... které mi tu slouží již druhým rokem a nedám na něj dopustit. Nicméně, v životě jsem toho rozebral a zase poskládal docela dost, jsem precizní a nerad prohrávám... pokud mi poradíte/ pomůžete, budu velmi vděčný.
Upravil HonzaGSA1200 dne 25.03.2025 09:54
Ahoj, jelikož ti zatím nikdo neodpověděl, tak zkusím první a zkušenější mě určitě rádi doplní nebo opraví.
Měl jsem ročník 2006, ty máš 2012. Tam je, myslím, hlavní rozdíl při údržbě v tom, jak se seřizují ventily. Na r.06 bylo vahadlo a v něm šroubek a kontramatka. Snad si to ještě pamatuju dobře. Na r.12 jsou asi podložky. Seřízení ventilů je tedy o chloupek komplikovanější a pokud zjistíš, že potřebuješ jinou podložku, protože nedokážeš vhodně ostatní nakombinovat, tak budeš mít starost.
Když budu vycházet z toho, co jsem měl, tak bych vyměnil a pravidelně měnil:
- vzduchový filtr
- olejový filtr
- olej v motoru SAE 10W-50, API SJ nebo vyšši (jako SK, SL, SN…) plná syntetika ca. 4 litry
- olej v převodovce a olej v koncovém převodu u zadního kola. Jsou tam ozubená kola s hypoidním ozubením, takže nezapomenout, aby olej byl se specifikací GL-5. Viskozita 75W/140. Převodovka 0,8 l, koncák 180 ml
- Svíčky, jestli správně gůglim, tak 4x NGK MAR8B-JDS
- Skontrolovat ventily, tady ti já ale neporadím
Vše co jsem psal, se dělá každých 10.000km, svíčky každých 20.000km
- Řemen alternátoru se mění každých 40.000km, možná by ti 1 v dílně pro sichr nevadil
- Synchronizace klapek se dělá každých 10.000km, netuším, jestli je třeba diagnostika, moc mě nenapadá k čemu.
- Kouknout na brzdové destičky, případně mít sadu předních a zadní do foroty
Víc věcí jsem na té motorce dělat nemusel a najeli jsme spolu 60 tisíc. Jo, jednou jsem měnil brzdovku, asi mě místní odborníci za ten interval nepochválí, má se to dělat každé 2 roky.
Kouknul bych, co brzdové kotouče, ale ty vydrží desítky tisíc.
Píšeš prašné prostředí, možná by bylo na zvážení koupit pratelný filtr, aby nemusel vyhazovat papírové vložky.
Nevím, kolik za rok najedeš a kolik má motorka momentálně najeto. Já bych si asi bych koupil třeba 1-2 inspekční sady, které můžeš najít buď tady: https://www.bmwmo...sady-c259/
nebo tady: https://mojegs.cz...-2013.html
A měl bys klid. Navíc tam najdeš i ten řemen, destičky a možná i jinou inspiraci.
Co se týká diagnostiky, nevím, na co vše je na R1200GSA rok 2012 potřeba.
Já na LC používám aplikaci Motoscan. Běhá to na Androidu, je zdarma, já si připlatil verzi Pro a můžu si tak mazat závady, servisní intervaly a další věci. Je k tomu potřeba ještě modul OBD2 a redukce, která má na jedné straně OBD2 a na druhé straně ten kulatý konektor BMW Motorka. Odkazy jsou dole.
A tím asi moje moudra končí a můžu ti jen popřát, ať tě nepřekvapí nějaká nepříjemnost, ale myslím, že to bude v pohodě
Snad se ozve ještě někdo, kdo absolvoval nějakou dlouhou a dobrodružnou cestu do neznáma a má zkušenost, co se může překvapivě podělat.
Upravil paulik78 dne 25.03.2025 20:55
Zatím jediné, co se mi podařilo sehnat je motorový olej, Havoline 10W50 API SL
Svíčky, vzduchový a olej filtr budu muset přivézt. Ventily ala podložka pod pružinou znám ale naposledy jsem to dělal skoro před dvaceti lety - Toyota Supra Turbo / 7M GTE 91 a Celica 89 3S GTE... snad si to ještě pamatuju. Takže k filtrům a svíčkám asi koupit taky bandu podložek.
Řemen alternátoru? Tvl...kde to tam je ? - koupím do foroty
Synchro klapek: na youtube jsem našel návod, kde autor videa používal diagnostiku k dočasnému odstavení volnoběžných ventilů pokud jsem to správně pochopil, aby docílil stavu, kdy mu nebude do procesu zasahovat žádný vnější vliv.
Destičky vypadají dobře a naštěstí tady existuje malá firmička, kde na starou desku umí plácnout nové obložení a není to zas tak špatný. Nicméně koupím do foroty něco v Evropě.
Brzdovku vyměním s olejem. Ta se tady naštěstí koupit dá.
Motorka mě vozí do práce, do krámu, na výlety - tady je to naprosto nepostradatelná věc. Autem je přes den skoro nemožné se někam dostat - zácpy. Motorka se tváří, že má najeto 105tis ale jestli tomu lze věřit, to netuším. Jezdím 6 dní v týdnu, někdy i 7. Denně najedu od 20 do 50 km ve všední dny a sobotu. Neděli buď nic, nebo klidně 500km.
Tedy zbývá mi zjistit, jak zkontrolovat ventily = musím koupit mikroměrky a to raději v Evropě
Co se roku výroby mého kusu týče - měla by to být 2012 ale rozdíly mezi modely neznám, technická tu neexistuje a info z mé registrace jsou v lepším případě orientační. Země původu : Japan. Hmotnost ? 100KG ... dál nebudu pokračovat
Moc děkuji za poučné odkazy a osobní zkušenosti. Pokusím se občas napsat, jak jsem pořídil, třeba se to později může někomu hodit. Velmi brzy asi přidám stupidní dotazy ala jak se dostanu k tomuto a támhletomu.
Jsem moc rád, že toto forum existuje a jsou tu sdílní lidé kteří si najdou čas poradit. Předem díky každému, kdo stráví byť jen pár minut třeba i krátkou radou.
Zde přidávám fotku mého polovraku.
HonzaGSA1200 přiložený následující obrázek:
Nastaveni ventilu je u dvouvacky v pohode. Koukni na youtube je tam video. Jediny co musis pak koupit tak jsou podlozky( polokoule) pokud to nevyjde na prohozeni.
Koukám na fotku a vzhledem ke kilometrum a prašnému prostředí si změř tloušťka předních kotoučů brzdy. Měly by mít víc jak 4,0mm. Vypadají že mají už pořádnou hranu.
Řemen alternátoru je pod černým plastovým deklem ze předu na motoru.
Upravil paja1 dne 27.03.2025 06:25
Pája
paja1 napsal:
Koukám na fotku a vzhledem ke kilometrum a prašnému prostředí si změř tloušťka předních kotoučů brzdy. Měly by mít víc jak 4,0mm. Vypadají že mají už pořádnou hranu.
Řemen alternátoru je pod černým plastovým deklem ze předu na motoru.
Ahoj, díky za připomínku...matroše tam je ještě docela dost ale jelikož tady nelze nic sehnat, zařídím se podle tvé rady, sada kotoučů a dvě sady destiček se mi doma neztratí.
vondri napsal:
Nastaveni ventilu je u dvouvacky v pohode. Koukni na youtube je tam video. Jediny co musis pak koupit tak jsou podlozky( polokoule) pokud to nevyjde na prohozeni.
Ahoj, zkusil jsem koukat po youtube a snad jsem to pochopil... měl by si nějaké doporučení jaký rosptil podložek nakoupit? Asi trochu blbá otázka ale jak se říká, tonoucí (tedy já) se stébla chytá.
vondri napsal:
Nastaveni ventilu je u dvouvacky v pohode. Koukni na youtube je tam video. Jediny co musis pak koupit tak jsou podlozky( polokoule) pokud to nevyjde na prohozeni.
Ahoj, zkusil jsem koukat po youtube a snad jsem to pochopil... měl by si nějaké doporučení jaký rosptil podložek nakoupit? Asi trochu blbá otázka ale jak se říká, tonoucí (tedy já) se stébla chytá.
Kdybys to pochopil, tak se na "rosptil" ptát nebudeš.
Když neví, jaký podložky tam máš, tak jak ti může poradit, jaký si koupit?
Vůle se zvětšují, takže si kup ty větší... A seš stejně tam, kde jsi byl, co?
Mimochodem, koupit si motorku, která v zemi nemá zastoupení, je zbytečnej rozmar, na kterej stejně časem dojedeš.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Jo, 48 milionů lidí a logistika země stojí každý den na rozmaru. Jediný zastoupení tady má indická Tata a Bajaj, pak jakýsi koutek Nissan. I přesto tady jezdí většina náklaďáků MAN, Iveco, Mercedes. Co je třeba se prostě od někud doveze. Kdyby místní přemýšleli takhle, tak není elektřina, internet, silnice ...prostě nic. Omlouvám se, jestli tě má gramatika urazila. Jsi moderátor, tak se hned zeptám. Můžu se tady dál ptát? Nerad bych svými otázkami někoho urazil, nebo pohoršil... ani na osobní konflikty si nepotrpím.
Stran těch ventilů ti asi kluci chtěli říct, že každá motorka má z výroby vlivem výrobních tolerancí jiné podložky. Jiné tloušťky. Nemají všechny stejné. Navíc, jelikož má ta tvoje už něco najeto, tak se dá čekat, že už někdo ty ventily kontroloval a možná ty podložky měnil. Ale to je celkem jedno.
Nezbyde ti nic jiného, než 1x změřit vůli a když budeš mít náladu, tak všechny vyndat, napsat si na papírek co kde je a pak budeš mít jasno.
Jestli se nepletu, tak větší problém je, když jsou vůle malé, protože by se mohl ventil podpálit. Ona ani moc velká vůle není dobrá. Nejdřív je motor hlučný a časem se ventil zaklepe a je taky problém. Takže se drž vůlí, které předepisuje výrobce.
Až budeš mít změřeno, co tam máš, tak si můžeš koupit jednu sadu, která bude do plusu (tlustší podložky pro případ že se ti zvětší vůle) a jednu sadu, která bude do mínusu, když se ti zmenší. Podložky jsou, jestli se nemýlím, po 0,05. Otázka je kolik a jakých koupit, navíc nejsou úplně zadarmo.
No, víc mě k nim nenapadá...
Edit:
ještě mi to vrtalo hlavou. Když bys vzal 8 podložek o 0,05 tenčích a 8 tlustších, tak jsi v tom za asi za 4,5 tisíce. To v těch motorkách máme za "kraviny" všichni utopeno možná víc.
Upravil paulik78 dne 28.03.2025 17:34
To samozřejmě chápu, čekal jsem vysvětlení problematiky, nebo odkaz. Což jsem tak nějak v podstatě dostal a za to všem děkuju. Vždyť trochu solidní boty dnes stojí 10tis+, tak 4-5tis za podložky, k vyřešení docela zásadní záležitosti mi nepřipadá nějak hrozně moc. Kam bych pro podložky měl jít? Respektive, měl bych si je objednat předem? V Evropě trávím vždy jen cca 3-4 týdny najednou...stihnou to dodat?
Pak mám asi trochu blbou otázku ohledně olej filtru. Podařilo se mi tady sehnat hiflofiltro hf 160 rc, měl by mít stejný závit jako hf 164 který je pro GSA 2012 předepsaný, průměr je také stejný, jen je vyšší o 18mm. Od oka tam místo je, navíc hf160 rc má výhodu šestihranné hlavy...takže další výměny by byli o trochu jednodušší. Nezkoušel někdo tyto modely zaměnit?
HonzaGSA1200 přiložený následující obrázek:
Podložky a origo díly kupuju přes místního člena, má firmu ADV One kde má i online ceník dílů. Když víš číslo dílu najdeš tam i cenu. Podložky jsem měl asi během 3 dní doma.
Když objednávám díly přímo v BMW, tak je mám obvykle do 2-3 dnů, jak se tu píše. A to i na motorku z roku 2000! Takže za 3-4 týdny bys se měl dočkat snad úplně všeho. Jinak, podložky a díly, jak píše vondri - ADV One a nebo ty eshopy. Jeden z nich ty podložky, myslím, má taky.
Koukal jsem na ten R160RC. Je určený pro jiná BMW včetně GS, ale ne pro tvůj ročník 2012. https://www.hiflo...er/HF160RC
Napadají mě dvě věci.
1.
je to kvůli tomu, aby ti to z motorky nečouhalo ven. Třeba aby v terénu ten šestihran nedostal přes plech pod motorem ránu a nenadělalo to nějakou paseku a neodstavilo tě to s nepojízdným strojem. Máš, myslím, filtr zdola? Na LC je z boku.
2.
jestli se nemýlím, tak všechny ty motorky na seznamu, kam to doporučují k montáži, mají mokrou spojku. Takže se při provozu z té spojky do oleje může něco uvolňovat? . Tak mě napadá, jestli třeba kvůli filtraci ten RC není uvnitř jiný? No, ale ty máš spojku suchou, tak je to snad jen lepší. Tak selsky a v tvých podmínkách si myslím, že bys to mohl zkusit? V nejhorším skončí můj příspěvek někde na FB ve "Fušeřina všeho druhu".
Mohu li dát bezplatně na zmiňované stránky ADV ONE odkaz tak zde: Www.bmw-parts.cz
Po CZ posíláme bez dobírky.. do zemí třetího světa a jiných planet po platbě předem dle ceníku ČP také.. poradíme s výběrem, pomůžeme rádi s dohledáním správného dílu.. poradíme na cestách při problému.. atd.... trošku nam do toho ted hazi vidle přímo BMW protoze mění objednavkovy SW a klasicky to moc nefunguje ale bojujeme..
Upravil bmwgsa dne 29.03.2025 00:25
Edit:
ještě mi to vrtalo hlavou. Když bys vzal 8 podložek o 0,05 tenčích a 8 tlustších, tak jsi v tom za asi za 4,5 tisíce. To v těch motorkách máme za "kraviny" všichni utopeno možná víc.
Jak jsem psal, vůle na dvouvačce se vždycky zvětšují, takže menší podložky mu budou k ničemu... Ale ono je to asi jedno
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
bmwgsa napsal:
Mohu li dát bezplatně na zmiňované stránky ADV ONE odkaz tak zde: Www.bmw-parts.cz
Po CZ posíláme bez dobírky.. do zemí třetího světa a jiných planet po platbě předem dle ceníku ČP také.. poradíme s výběrem, pomůžeme rádi s dohledáním správného dílu.. poradíme na cestách při problému.. atd.... trošku nam do toho ted hazi vidle přímo BMW protoze mění objednavkovy SW a klasicky to moc nefunguje ale bojujeme..
Ahoj, díky za odkaz. Větší věci si zvládnu převzít v Čechách 2x ročně. Menší věci mi někdo doveze taky, každý dva měsíce. Posílat věci přímo sem je neuvěřitelně drahý.
paulik78 napsal:
Když objednávám díly přímo v BMW, tak je mám obvykle do 2-3 dnů, jak se tu píše. A to i na motorku z roku 2000! Takže za 3-4 týdny bys se měl dočkat snad úplně všeho. Jinak, podložky a díly, jak píše vondri - ADV One a nebo ty eshopy. Jeden z nich ty podložky, myslím, má taky.
Koukal jsem na ten R160RC. Je určený pro jiná BMW včetně GS, ale ne pro tvůj ročník 2012. https://www.hiflo...er/HF160RC
Napadají mě dvě věci.
1.
je to kvůli tomu, aby ti to z motorky nečouhalo ven. Třeba aby v terénu ten šestihran nedostal přes plech pod motorem ránu a nenadělalo to nějakou paseku a neodstavilo tě to s nepojízdným strojem. Máš, myslím, filtr zdola? Na LC je z boku.
2.
jestli se nemýlím, tak všechny ty motorky na seznamu, kam to doporučují k montáži, mají mokrou spojku. Takže se při provozu z té spojky do oleje může něco uvolňovat? . Tak mě napadá, jestli třeba kvůli filtraci ten RC není uvnitř jiný? No, ale ty máš spojku suchou, tak je to snad jen lepší. Tak selsky a v tvých podmínkách si myslím, že bys to mohl zkusit? V nejhorším skončí můj příspěvek někde na FB ve "Fušeřina všeho druhu".
Díky za info, je lepší když má člověk více zdrojů.
Dneska jsem měl dekl dole a mám stejnou obavu jako si zmínil. Vzdálenost filtru od plechu se značně zmenší. Nicméně, do velkého terénu to tahat neplánuju. Takže než dovezu nějaké zásoby, tak RC 160 bude muse stačit.
Ahoj všem, před objednávkou dílů bych si rád pro jistotu ověřil, že objednávám na správný stroj. Existuje nějaký způsob, jak si ověřit rok výroby, nebo alespoň modelovou řadu? Předem díky.
*update*
Zkusil jsem hromadu webů ale většina nefungovala, případně neuměla VIN identifikovat. Před minutou jsem narazil na https://www.vinfreecheck.com/
a ten potvrdil roky výroby 2012.
Upravil HonzaGSA1200 dne 15.04.2025 15:49