Co sebou na cesty?
Přidal SPEEDY dne 20. February 2012
Byl jsem osloven začínajícím moto-cestovatalem Jurajem, aby jsem sepsal nějaké věci, které já používám na cestách a tedy by jsem je doporučil. Je jasné, že každý má zcela jiné požadavky, kritéria pro výběr různých produktů atd... To je jasné. Proto zde uvádím pouze a jen svůj názor a uvádím mojí osobou vyzkoušené produkty. Samozřejmě je jasné, že jiné věci povezu na cestách po západě a jiné třeba na Kavkaz. Také záleží na peněžence a pojetí cestování, protože po Evropě se nechá bez problémů cestovat systém restaurace / hotel a potom tedy jen nalehko.

Takže co vozím já:

Svrchní vrstva oblečení tedy "motohadry" - samozřejmě bunda a kalhoty na moto. U bundy na moto je dobré vybírat podle pocitu, jak bunda sedne a posadit se v kompletu oblečení na moto a nebo se alespoň tak "ohnout". Já osobně hodně používám na bundě větrání - uzavíratelné zipy. Dále mám do bundy vepnutelnou vrstvu s paropropustnou membránou. U mého kompletu je to konkrétně membrána Outlast. Také mám do bundy vepnutelnou nepromokavou vložku a opravdu mám vyzkoušeno, že to funguje! U kalhot platí to samé. Nyní používám finské moto-oblečení STR / Lindstrase a můžu říct, že jsem prozatím lepší neměl.

Boty používám enduro nebo krosové (někdo používá jen trekovky). Je jasné, že enduro / krosové boty nejsou pohodlné, ale je to daň za bezpečí. Párkrát jsem už botou něco nabral... Např. pařez ve vysoké trávě, nebo jsem "dostal" větví do holeně. V obou případech jsem myslel, že mám zlomenou nohu, ale byl to jen pocit z toho nárazu. Bota veškerý náraz pohltila! Nyní mám krosové boty italské značky SETUP model Akira UNO a nově jsem pořídil model vhodnější pro enduro turistiku a to Alpinestar model Tech 3.

Spodní vrstva - po vyzkoušení mnoha výrobců a materiálů jsem skončil u ICEBREAKRU ze sítě prodejen HUDY Sport (stejné je DEVOLD), jedná se o přírodní materiál z vlny Merino. Opravdu to výtečně funguje! Když jsem používal např. základní moiru duo, tak jsem byl cítit hned po pár hodinách a obdobně, ale trochu lépe na tom byl coolmax, ale MERINO vlna je opravdu prozatím pro mě NEJ. Navíc jí využiji i po celý rok... Takže na moto cesty vozím pouze 2x tričko (jedno sundám a přeperu třeba po 5-7 dnech), podvlíkačky, spodní prádlo, triko s dlouhým rukávem a 2x ponožky.

"Normální - civilní" oblečení a boty (mimo spodní vrstvu popsanou výše a "motohadry") - vozím s sebou 2 bavlněná trička (třeba i na spaní, nebo když se někam jde), jedny kalhoty (už vozím třeba jen krosové nebo nějaké pohodlné trekové), starou šusťákovou bundu s membránou (kamkoliv jí namačkám) a mikinu z edice x-treme.cz, aby jsem hájil naše "barvy" a navíc tato mikina je velice teplá. Boty vozím trekové (pokud je na ně místo - i třeba jen zabalené do pevného igelitu a gumicukem přidělané na kufry) a hlavně vozím přeskové sandále - pro odpočinek nohou, které se paří v krosových botách.

Spaní - Kvalitní spacák (mám péřový Sir Joseph), "samonafukovačka" mám od firmy Metzeler - jinak mohu doporučit značku Therm-a-Rest opět ze sítě prodejen HUDY Sport (eventuelně karimatka), stan a celta. Radit s výběrem stanu je v celku složité. Nechal by jsem to na finančních možnostech a eventuelně na fundované rady např. někoho ze sítě prodejen HUDY Sport. Já používám Coleman Nevada Alu, který používám(e) již více jak 10 let a prozatím absolutně bez problémů. Ročně v něm spím cca 3-4 týdny a to včetně zimních akcí. Pozor na stany Coleman nižší kvality a samozřejmě i ceny!!! Logicky je kvalita odražena i na ceně. Jako rodinný stan používám The North Face Trailhead6, ale to už je jiná liga - na moto hodně velké a také je to celkem drahý stan. Dále vozím plachtu, nebo chcete-li celtu. Často jí používáme pro bivak, když nehrozí déšť a chceme být více v kontaktu s přírodou a nebo jako podložku pod karimatky. Občas pokud jedu nalehko i bez stanu, tak vozím bivakovací vak - tedy nepromokavý obal na spacák. Tento rok (2012) budu zkoušet nový s membránou od firmy Millet - model Bivi Bag (opět z Hudy :-))... Do teď jsem používal obyčejný nepromokavý.

Vaření je nutné řešit pokud nepočítáte s tím, že budete provozovat "tour de restaurant". Vozím plynový nebo benzínový vařič. Zde jen musím říct nějaká + a -... Plynový vařič je komfortní, vždy mi na cestu stačila jedna plynová láhev (ta velká). Mám model Coleman Piezo Micro. Zapalování pomocí piezza, tedy bez sirek, funguje bezvadně - není problém zapálit plamen ve větru nebo v dešti. Nevhodný je tento vařič do velkých mrazů a nebo při cestách letadlem - nemůžete převážet tlakovou nádobu s plynem. Tento vařič vlastním již více než 10 let a je absolutně bez problémů. Benzínový vařič - zde je větší problém vybrat ten správný. Určitě je nutné s s ním správně pracovat - to je základ spokojeného používání! Nevýhodou je, že pokud benzíňák převážíte v kufrech, tak mohou být ostatní věci cítit benzínem. V případě špatné, nebo zanesené trysky, můžete mít také nádobí špinavé od sazí. Benzínový vařič mám Primus Graviti MF (multifuel). Dále vozím nerezový dvoudílný "ešus", příbor, nůž, otvírák a nějakou utěrku. Co se týče jídla, tak já většinou vezu zásoby tak na 3 dny, což beru jako dobu dostačující pro zajištění nákupu dalších zásob v případě nuceného bivaku někde v divočině a nebo zajištění pomoci v případě nějakého problému / úrazu. Je jasné, že vždy vezu navíc kromě nějaké konzervy či dehydrované stravy, navíc nějaké energetické tyčinky, čokoládu, sušenky. Jinak preferuji nákup čerstvých potravin na cestě. Navíc je to i jedinečná možnost jak ochutnat místní kuchyň, která směrem na východ je podstatně levnější a kvalitnější než u nás a nebo námi vezené potraviny.

Nářadí / vybavení - sadu klíčů potřebnou na základní opravy motocyklu - rozhodně klíč na povolení kol a brzdičů. Sadu na opravu pneu / duší, montpáky. Bombičky se stlačeným vzduchem na nafouknutí pneu (někdo vozí miniaturní kompresorek na 12V). Americká páska na eventuelní opravy prasklého plexi / plastů atp... Nějaký kus izolovaného drátu, pojistky podle typu moto a elektrikářské vyvazovací pásky tzv "zdrhovačky". Dále samozřejmě podle plánované destinace je vhodné mít s sebou na motorce náhradní duše eventuelně pneumatiky.

Ostatní - rozhodně jsou vhodné navíc "gumycuky", pavouk pro upevnění převážených věcí a kus nějakého pevného provazu. Další věci už jsou specifické podle osobních potřeb. Já třeba navíc vozím měnič z 12V na 220V a nabíjím tím foto / video přístroje. Také vozím miniaturní lehounkou hliníkovou skládací židličku - trojnožku od f. Coleman. Dále mám nějaké ty hygienické potřeby a lékárničku vybavenou nějakými léky na bolest, zažívání atp. Mám tam přidané nějaké náplasti, obynadla atp...

No a to je asi tak vše.... Pokud si ještě na něco vzpomenu tak to sem samozřejmě přidám!


Přeji pěkný den a šťastné návraty z cest!

SPEEDY

www.x-treme.cz