Motor Boxer
Přidal Milos dne 12. January 2007

Silnější, lehčí, kultivovanější a ještě úspornější – motocykl firmy BMW Motorrad představuje nejnovější generaci typických boxerů této značky. Svým chlazením vzduch-olej a čtyřventilovou technikou připomíná nový boxer sice principem konstrukce dosavadní dvouválcové motocykly, avšak přesto je zcela nový. Všechny konstrukční části související s výkonem byly změněny. Nový – a lehčí – klikový hřídel se zdvihem 73 místo 70,5 mm zvětšuje zdvihový objem na 1.170 ccm. Současně stoupá výkon a točivý moment boxeru: v závislosti na modelu až na 81 kW (110 k) a 115 Nm při 5500 ot./min.

Dalšími komponenty ovlivňujícími zvyšování výkonu dnešního boxeru jsou větší ventily, optimalizované sací a výfukové kanály, vyšší komprese (R 1200 GS 11,0:1; R 1200 RT/ST 12,0:1) a výrazně větší airbox. Výsledek: suverénní charakter, který svou převahu demonstruje ze spodní oblasti otáček – vzor dominující dynamiky a nadšení z otáček.

Důležitým cílem vývoje u nového boxeru bylo i další zlepšení kultury chodu. Nové hnací ústrojí – poprvé v dějinách boxerů u motocyklů firmy BMW Motorrad – má vyvažovací hřídel. Je úsporně umístěn uvnitř dutého vedlejšího hřídele pro pohon vačkového hřídele a zajišťuje tak optimální klidný chod a hedvábně jemný posuv v celém rozsahu otáček, aniž by se tím narušil typický základní charakter dvouválce.

Nový boxer má větší zdvihový objem i výkon než jeho předchůdce a přitom je jeho hmotnost i přes doplňkový vyvažovací hřídel nižší. Důsledkem lehké konstrukce je hmotnost nižší celkem o 3 kg. K tomu přispívají nejmodernější vývojové metody a inovační techniky odlévání. Pouze jeden příklad z mnoha: kliková skříň je podstatně pevnější a stabilnější a přesto je kompletní konstrukční část lehčí o 1,4 kg. I uvnitř motoru se důsledně uplatňuje lehká konstrukce: např. nový klikový hřídel ušetří celý jeden kilogram.

Jako světová novinka ve výrobě motocyklů byla u současného boxeru zavedena kromě jiného i regulace klepání. Čidla registrují každé nekontrolované spalování, ke kterému může dojít například špatnou kvalitou paliva. Řízení motoru pak změní okamžik zapalování na „později“. Velmi komprimované hnací ústrojí si v případě nouze poradí i s normálním benzinem. Nejnovější vývojový stupeň elektroniky motoru BMS-K a modifikované dvojité zapalování redukují spotřebu paliva o osm procent – a to i přes vyšší výkon motoru. Dvě sondy Lambda navíc spolu s regulovaným třícestným katalyzátorem zajišťují minimální únik škodlivin podle platné normy pro výfukové plyny EU 2.

Nový boxer motocyklů firmy BMW Motorrad je nejlepší boxer všech dob: přichází na scénu silnější a dynamičtější než všechny dřívější motory – od 80. let – a vyvolává emoce, jimž nedokáže žádný motocyklový jezdec odolat.


Informace čerpány se schválením BMW CZ z motocykly.bmw.cz.