BMW R 1100 GS, nejkrásnější kalahari yellow
Přidal Ivan dne 13. March 2007
BMW R 1100 GS jsem kupoval v roce 1998 nový u firmy AuTec v Praze po půlročním extempore s Yamahou XV 750 Virago, o níž jsem jako motocyklový laik (do té doby jsem jen před dvaceti lety brouzdal republikou na fichtlu) byl přesvědčen, že jde o ideální turistický motocykl. Ani GS mne hned první den nepřesvědčilo. Cestou z Prahy mi podvozek připadal tvrdý a skákavý, ovšem po přečtení návodu jsem hned druhý den naladil pérování a situace se razantně zlepšila.

Po měsíci jsem vyrazil na dovolenou na Slovensko. První den jsem ujel 200km a bolel mne zadek. Druhý den 250km a bolel mne víc. Co to je, myslel jsem si, vždyť tvrdí, že je to pohodlná motorka? Ale jak dny ubíhaly, opět se vše radikálně zlepšilo a dnes ujedu přes 1000km a stále mám ještě chuť a energii se večer bavit.

Dnes mám na brambůrce téměř 70000km, projel jsem Německo, Francii, Slovinsko, dvakrát Rumunsko a nesčetněkrát Slovensko a Maďarsko, mimo to naši krásnou republiku. A výsledek? Géeso mám 5 let a na rozdíl od mnoha jiných motorkářů neuvažuji o jiném motocyklu. Pohodlný, komfortní, spolehlivý, vynikající jízdní vlastnosti včetně udivující - vzhledem k velikosti - obratnosti.

Závady
Po 15000km mi AuTec vyměnil levou vstřikovací jednotku s uvolněnou osičkou škrtící klapky, mj. závadu mi po výměně pístů, ojnic apod. v AuTecu skutečně odhalil kamarád pomocí obyčejného doktorského naslouchátka. Šlo o výrobní vadu a od té doby provádím jen běžnou údržbu - výměny náplní, pneumatik, brzdových destiček, seřízení ventilů apod. Servisní intervaly 10000km, spotřeba 5,5l/100km se při dlouhých cestách snižuje na úžasných 4,8l/100km, originální Metzelery mi vydrží 25000km, ventily se jen kontrolují, kardan bez údržby, jen olej v něm měním po 25000km. Když to tak vezmu, je to i v provozu velmi levný motocykl.

Jízdní vlastnosti
Obratný, dostatečně rychlý, skvělý krouťák, podvozek stabilní ve všech situacích, což je udivující u motorky, na které nenajdete rám, paralever a telelever excelentní a navíc za mne vyřešil krizovky, při kterých bych se zřejmě jinak válel pod jiným typem motorky, ale to by bylo na dlouhé povídání. Rozhodně se nepovažuji za extra dobrého jezdce a mít pod sebou motocykl, který řeší moje chyby je velmi, VELMI uklidňující.

Nedostatky
BMW u tohoto modelu ještě zcela nevyřešilo cukání při pomalé jízdě na dvojku a trojku, nicméně se na to dá zvyknout a zčásti eliminovat. Převodovka je hlučnější, ale opět se to dá eliminovat pomocí meziplynů apod. Vibrace nad 4500ot/min jsou trochu větší, ale jde o zvyk. Díky televeru se nedá motocykl "vycukat" dozadu při špatném zaparkování ke zdi z kopce, takže je nutno při parkování trochu myslet. Trochu mi vadí, že motocykl nejde nastartovat, je-li opřen o "policajta" a musí se tedy zahřívat na hlavním stojanu nebo s jezdcem v sedle, např. Yamaha to má vymyšleno lépe. A to je asi tak vše, pokud pominu strašidelné zvuky linoucí se z motoru, ty ale budou asi stejné i po 200000 km.

Motor
Výborný krouťák i výkon, vše přístupné, startuje vždy a všude, dlouhé servisní intervaly, nízká spotřeba, bezporuchovost. Zajímavý je údaj výrobce v příručce k obsluze - klesnou-li otáčky pod 1500/min, zařaďte nižší převodový stupeň. Ono to tak sice úplně není, protože pětka si dá říci od dvou tisíc, ale i tak je to nádherný důkaz o kroutícím momentu.

Doplňky
Motocykl jsem ověsil originálními třemi kufry (je fakt, že topcase jsem vloni v těžkém terénu ztratil, ale opět našel a raději lépe upevnil), vyšším plexi (uvažuji ještě o deflektorech aby mi nefoukalo na ramena), venkovním teploměrem, počítačem Sigma, chrániči bot proti dešti (poté, co jsem šel v Paříži v návlecích na boty několikrát málem na dr... při zastavování na semaforech - zachytávaly se za stupačky), ochranným plexi před světlometem, uzamykatelným plnícím víčkem oleje, chrániči rukou od Touratech a pár dalšími drobnostmi. Letos ještě GPS, možná zmíněné deflektory pro ochranu ramen proti větru.

Přednosti
Zčásti jsem je zmínil. Když k tomu připočtu skvělý hlavní stojan, na který jde motorka skoro sama a bez doplňků a nákladu balancuje s oběma koly ve vzduchu (když píchnete a sundáte kolo, motorka se opře o to druhé a není nutné ji podepírat), vyčerpávající přístroje včetně ukazatele zařazeného rychlostního stupně, perfektní zpracování a povrchová úprava všech dílů, takže ani po letech nikde nic nekoroduje, slušná ochrana proti větru a díky doplňkovému vyššímu plexi ještě lepší, velká nádrž a malá spotřeba, tj. velký dojezd, dokonalá sada nářadí pod sedlem, odnímatelné zadní sedlo a pod ním další prostor pro náklad (navíc uzamykatelný), německá dokonalost i v takových detailech jako je přípravek pro snadné vytažení "fajfek", široká možnost nastavení pérování (vzadu i za jízdy), pocit, že kamkoliv jedu, vždy se bez závad vrátím atd. atd. atd., pak neznám lepší motocykl a díky tomu, že jsme toho spolu zažili už dost, brambůrku prostě MILUJI!!! A pokud bych někdy kupoval něco jiného, pak opět GS, nejspíš ale 1200. Měl jsem možnost jezdit i na 11500GS i Adventure a zase o tolik lepší mi nepřišly.

Výsledek
Když jsem géeso přiezl, bylo u nás v kraji skoro jediné. Divný design (dnes vím, že originální a nadčasový), hlučná převodovka, kamarádi sice oceňovali zpracování, ale to bylo vše. Pak jsme si s jedním vyměnili moje GS a jeho Varadero asi na 20km a do týdne šlo Varadero z domu a dnes tam stojí 1150GS. A další 4 kamarádi ho sedlají také a milují ho stejně jako já. Chcete cestovat sólo i ve dvou po silnicích, polňačkách, lesních cestách a horách? Pak nemáte jinou volbu a je jedno jestli 1100GS nebo 1150GS. Navíc ceny ojetých 1100GS jsou dnes velmi příznivé.


Ivan Lelák

Obrázky: