BMW R 100 GS PD proti BMW R 1100 GS
Přidal Milos dne 10. May 2007
Měl jsem GS PD a teď mám BMW R 1100 GS, takže snad budu moct říct objektivní dojmy.

Na obou jsem najezdil ca. 20.000km a to jak po dálnicích, okreskách tak v terénu, v Česku i v Alpách ... . Bohužel co se techniky týče, tak až na sílu motoru v nízkých otáčkách, zvuk originálního výfuku a jednoduchost, vítězí vždy BMW R 1100 GS. Ale podle mé drahé polovičky naopak vítězí PD a to hlavně z jak důvodu pohodlí spolujezdce. Pokud bych chtěl posuzovat styl, tak pak jednoznačně vítězí BMW GS PD, je to prostě klasika a přestože PD má spoustu neduhů, tak si na PD rád vzpomenu a kdybych měl svého času dostatek financí, tak bych ji nikdy neprodal. Jednalo se o dovoz ze Švýcarska a když jsem ji koupil, měla najeto 96.000 km. Přesto chodila jak hodinky. Pro dálkové jízdy a do extrémních podmínek je prostě PD ideální.

Tak tedy k tomu hodnocení. Maximální cestovní rychlost bez nebezpečí zničení výfukových ventilů je u PD maximálně 130km/h, teda dle sdělení servismana pana Žlábka. Ne vždy se mi ji ale dařilo dodržet. Spotřeba je u PD vyšší než u 1100, rozdíl v objemu nádrže je 11 litrů ve prospěch PD, ale dojezd jen o 100km delší. Zadní brzda u 1100 má asi tak stejný brzdný účinek jako přední a zadní u PD současně. Rám se kroutí, přední vidle v originálu je vhodná tak pro jezdce do 60kg (já mám oblečenej tak 140), ale naštěstí se dá za rozumný peníz zlepšit sadou pružin od WP. Světla u PD jsou horší než u 1100. Alternátor při zapnutém vyhřívání heftů nestíhá a tak si můžete přitopit jen když už to fakt jinak nejde, nebo musíte držet otáčky přes 4.500. Rozbitý to nikdy nebylo, zkrátka altík na PD má asi jen třetinový výkon než na 1100. Pravda, měl jsem ve předu dvě světla Touratech po 55W, ale i takto navýšený odběr (+55W) již stačil k překročení výkonu altíku. Takhle bych mohl psát dál, ale lepší by bylo si o tom pokecat.


Tomáš Horčička