Nová motocyklová GPS - Garmin Zumo 396
Přidal Milos dne 15. July 2018
Garmin přichází na začátku letošní sezóny se zcela přepracovaným přístrojem řady 39x - tedy kompaktním přístrojem, který navazuje na tradice starých modelů Zumo 550 a Zumo 660. Protože jsme měli možnost tento přístroj v uplynulých týdnech testovat, můžete si nyní přečíst naše postřehy...

- nový design
- wifi aktualizace
- plná podpora hudby
- systém upozornění na havárii
- agresivní cena

Zumo 396 je sice pokračovatel řady 3xx ale jak je patrné na první pohled, nemá s předchůdci mnoho společného. Po prvním vyzkoušení je jasné, že software téměř identicky kopíruje možnosti většího bratříčka - Zumo 595. A dokonce v určitých ohledech jde ještě dál.
Co můžete tedy čekat od následníka mimořádně populárních navigací Garmin Zumo 550 a 660, na které chtěl výrobce tímto modelem navázat?

Hardware
je zcela nový - v plastovém šroubovaném (10 šroubů) a poměrně robustním těle o rozměrech 123 x 83mm s tloušťkou v nejširším místě cca 25mm je ukrytý nový hardware. Celková hmostnost navigace je 250g. Hranaté tvary připomínají spíš Zumo 660 než 395. Podívejte se do fotogalerie na srování s 395, 595 a BMW Navigatorem.

Novinka
Garmin přichází na začátku letošní sezóny se zcela přepracovaným přístrojem řady 39x - tedy kompaktním přístrojem, který navazuje na tradice starých modelů Zumo 550 a Zumo 660. Protože jsme měli možnost tento přístroj v uplynulých týdnech testovat, můžete si nyní přečíst naše postřehy...

- nový design
- wifi aktualizace
- plná podpora hudby
- systém upozornění na havárii
- agresivní cena

Zumo 396 je sice pokračovatel řady 3xx ale jak je patrné na první pohled, nemá s předchůdci mnoho společného. Po prvním vyzkoušení je jasné, že software téměř identicky kopíruje možnosti většího bratříčka - Zumo 595. A dokonce v určitých ohledech jde ještě dál.
Co můžete tedy čekat od následníka mimořádně populárních navigací Garmin Zumo 550 a 660, na které chtěl výrobce tímto modelem navázat?

Hardware
je zcela nový - v plastovém šroubovaném (10 šroubů) a poměrně robustním těle o rozměrech 123 x 83mm s tloušťkou v nejširším místě cca 25mm je ukrytý nový hardware. Celková hmostnost navigace je 250g. Hranaté tvary připomínají spíš Zumo 660 než 395. Podívejte se do fotogalerie na srování s 395, 595 a BMW Navigatorem.

Displej má rozměry 98x55mm, tedy prakticky stejný jako 395 a má rozlišení 480x272px. Jeho jas a kontrast v místnosti je subjektivně lepší než u modelu 395 ale na sluníčku se to neprojevuje. Rozdíl oproti modelu 595 nebo dokonce novému BMW Navigatoru je obrovský. O čistě transreflexním displeji na GPSMAP 276Cx vůbec nemluvě. Ale musíme vzít v úvahu, že se díváme na aktuálně nejlevnější motocyklovou navigaci prémiového výrobce, nikoliv top model. Bohužel tady nemáme staré Zumo 550 nebo 660 aby to šlo porovnat ale v galerii najdete jednu fotku srovnání displeje s OEM modifikací Zumo 660 vyráběnou pro americkou značku RoadTech pro motocykly H-D. Displej této navigace je stejný jako má Zumo 660. Podívejte se na porovnání na fotky. Na přední straně ani na jednom z boků nenajdete kromě loga už vůbec nic.

Zadní strana obsahuje dvě gumové krytky - pod jednou je vodotěsně ukrytý konektor mini USB, pod druhým vyklápěcí čtečka microSD karty. MiniUSB bylo použito z logického důvodu - používá se pro napájení v automobilu. Napájení na motocyklu zajišťuje dvojice pozlacených plošek za zadní stěně, stejně jako u modelu 395. Celé řešení držáku a napájecí motocyklový kabel je identický, jen je navigace v držáku umístěná otočená o 90° (uchycení je vlevo a vpravo ne nahoře a dole). Bohužel napájení je 5V, takže na kabelu je regulátor z 12V na 5V, který je stále pod proudem, i když je navigace vyndaná z držáku. Je to stejné jako na předchozím modelu a je potřeba zajistit odpojení napájení po vyndání navigace - jinak regulátor dokáže vybít palubní baterii třeba během víkendu. Držák do auta tvoří nejprimitivnější plastový držáček (spona) s přísavkou - jak bylo řečeno, napájení v autě je z 12V CL do mikro USB konektoru a 5V piny se nevyužívají. Podobně jako u dalších modelů obsahuje zadní stěna i malý reproduktor a mikrofon ale testovaná verze neumožňovala v auto režimu telefonovat handsfree bez aktivní BT sluchátkové sady. Zapínací tlačítko je pod hranou na zadní stěně

Držák na motorku je identický s modelem 396 - upevnění na řídítka pomocí RAM kloubového systému (již delší dobu vyrábí RAM pro Garmin OEM verzi s jejich logem a maličko odlišným designem ale identickou funkčností). Kabeláž s 12/5V regulátorem... vše je stejné. Jen se díky jiné konstrukci navigace zacvakává v poloze otočené o 90° a pochopitelně bude potřeba také jiný kovový držák (pokud ho používáte). V galerii najdete fotky.

SYSTÉM A MENU:

Standardní menu, které znáte třeba z modelu 395 obsahuje pár novinek. V nastavení je možné aktivovat dostupné WiFi sítě a ikona "nastavení" pak může indikovat (vykřičníkem) že je k dispozici aktualizace. Stav WiFi se indikuje na horní stavové liště. Možná vás napadne, že třeba informace o živé dopravě je možné do navigace odesílat také přes WiFi (např. připojením navigace k mobilnímu hotspotu) ale nejde to - je nutná aplikace Smartphone Link a BT spojení. Navigaci jsme testovali s několika verzemi firmware až do dnešní 2.20 a firmware neumožňuje využít WiFi ani pro sdílení bodů nebo tras. V současné době slouží skutečně jen pro aktualizace map a firmware. Ale na to funguje bezvadně - aktualizace je doslova na jeden stisk tlačítka.

Zkušenějšího uživatele motocyklových garminů v menu asi nic nepřekvapí. První volba v menu pochopitelně neotevírá textovou informaci jak provádět aktualizaci přes Garmin Express ale pokud jste na WiFi, otevře příslušnou aktualizační podsekci a můžete zkontrolovat aktualizace map nebo firmware. Nic nového není ani v dalších menu. Jen v podmenu myMaps v nastavení map je vidět nová mapa Parkopedia, což je databáze pro dynamické vyhledávání parkování. Evropské mapy jsou rozdělené na severní a jižní část (což není nic nového).

Novou věcí je ale možnost nastavení telefonního čísla, na které se odešle zpráva nebo na které navigace rovnou zavolá v případě zjištění nehody. Vestavěné čídlo rozpozná přetížení typické při vážné havárii a okamžitě bez zásahu uživatele dokáže informovat zvolenou protistranu o havárii. Systém jde během vteřiny vypnout (např. při jízdě offroad).
Všechno ostatní odpovídá současné verzi např. modelu 595 - nastavení výpočtu trasy, vyjímky... je stejné.

Novinky ale najdete v menu APLIKACE
Oznámení zpráv z telefonu má přímo tlačítko pro přečtení zprávy do sluchátek. V menu najdete Media Player - což je logické, protože navigace podporuje přehrávání hudby. Jde o stejný systém jako u 595 ale navigace nepodporuje přehrávání hudby "po kabelu" z iOS zařízení, protože tento kabel pochopitelně ve výbavě chybí - stejně jako sada analogových kabelů pro linku a mikrofon, jak je na 595. V menu nicméně zůstává možnost přehrávat resp. řídit transport iOS hudby ale jen přes BT. Novinkou je položka TripAdvisor. Byla jen otázka času, kdy se k v Evropě méně rozšířenému systému hodnocení restaurací a hotelů Foursquare přidá i populárnější TripAdvisor a to se právě stalo. Najdete v něm databázi hotelů a restaurací ale také různé atrakce, přírodní i zábavní parky apod.
Stejná položka (resp. zkratka) je nyní i v menu "kam vést", což je logické.

Základní PARAMETRY:

Vnitřní paměť: 16GB (volných 7GB)
Počet tras: 100
Počet tvarovacích bodů v jedné trase (via body): 200
Počet waypointů v trase: 29 (+ start a cíl)
Počet waypointů uložených v oblíbených: 1000
Poslední testovaná verze FW: 3.01 (11.4.2018)


ZÁVĚR:
Navigace Zumo 396 bude nepochybně prodejní trhák - očekávaná cena do 10 tis. Kč vč. DPH (včetně řešení na motorku i do auta) za navigaci s přehrávačem hudby a prakticky všemi funkcemi... k tomu není moc co dodat.
Je něco, co se nám nelíbí? Pochopitelně řešení s napájením 5V z kabelového adaptéru. Dělá problémy při zapojení na CanBus a rozhodně by bylo lepší řešení s aktivním držákem. Ale jsme v jiné cenové kategorii. Takže jediná zásadní připomínka by byla k displeji, který je prostě také poplatný dané ceně - pokud se ale navigace umístí tak, aby displej nemířil přímo proti obloze, je to použitelné. Za ty peníze... asi není problém. Tak poslední věc - navigace nejde otočit do režimu portrait - a to je škoda. Jinak - skvělý poměr cena/možnosti a velká konkurence pro další motocyklové navigace v této hladině.

Podívejte se na fotogalerii, kde najdete screenhoty a datailní fotky k tomuto článku... Najdete tam i srovnávací fotky displeje 396 a 395 a 595
Jakmile bude navigace oficiálně v prodeji, najdete jí pochopitelně v našem e-shopu: https://www.touratech.cz/eshop
Veškeré dotazy rádi zodpovíme u nás na prodejně.

Více na https://www.touratech.cz/clanek/46/nova-motocyklova-gps-garmin-zumo-396