Historický úspěch pro BMW - po devíti letech etapové vítězství BMW moto
Přidal Milos dne 10. January 2010
Historický úspěch pro fanoušky BMW moto - po nekonečných devíti letech dnes Frans Verhoeven získal etapové vítězství pro značku BMW. Zdá se to jako neuvěřitelné ale skutečně od poslední účasti oficiálního BMW rallye motorsport teamu v roce 2001 nevyhrál nikdo na BMW.
V 18. etapě rallye Paříž - Dakar v roce 2001 vyhrál Cyril Despres (ano, ten samý, který pravděpodobně jede pro vítězství v letošním ročníku) jako člen týmu BMW na stroji R900RR, což byl tovární speciál postavený na bázi boxeru s objemem 900ccm a hmotnosti necelých 200kg. V tom samém roce vyhrálo BMW celkem tři etapová vítězství - Nani Roma (ano, ten který jel letos v týmu BMW X-Raid v autě a po havárii a zranění musel odstoupit) vyhrál dvě etapy (6. a 8.) a C. Despres tu osmnáctou z Bakelu do Tambacoundy.

Pokud se chcete dozvědět více nejen o dnešním úspěchu BMW, ale i o historii motocyklů BMW na Dakaru, přečtěte si zajímavý článek na http://martinmacek.blogspot.com.
Novinka
Historický úspěch pro fanoušky BMW moto - po nekonečných devíti letech dnes Frans Verhoeven získal etapové vítězství pro značku BMW. Zdá se to jako neuvěřitelné ale skutečně od poslední účasti oficiálního BMW rallye motorsport teamu v roce 2001 nevyhrál nikdo na BMW.

BMW MOTO VYHRÁL ETAPU DAKARU PO DEVÍTI LETECH!!!


V 18. etapě rallye Paříž - Dakar v roce 2001 vyhrál Cyril Despres (ano, ten samý, který pravděpodobně jede pro vítězství v letošním ročníku) jako člen týmu BMW na stroji R900RR, což byl tovární speciál postavený na bázi boxeru s objemem 900ccm a hmotnosti necelých 200kg. V tom samém roce vyhrálo BMW celkem tři etapová vítězství - Nani Roma (ano, ten který jel letos v týmu BMW X-Raid v autě a po havárii a zranění musel odstoupit) vyhrál dvě etapy (6. a 8.) a C. Despres tu osmnáctou z Bakelu do Tambacoundy.

BMW v roce 2001 skončilo až čestém a sedmém místě celkově, což bylo pro továrnu obrovské zklamání, protože v rallye byli zvyklí na první příčky. Ovšem z týmu odešel tehdy fenomenální a neporazitelný Richard Sainct, který ještě rok předtím jezdil za BMW na velmi úspěšném jednoválci F650RR a protože továrna potřebovala propagovat své dvouválce (a KTM tehdy nasazovala své dvouválce, ze kterých vyšel dodnes populární enduro stroj LC8 Adventure), rozhodli se do ročníku 2001 nasadit čtyři těžké boxery a pouze Andrea Mayerová jela na schlaberově F650RR, které má ale s běžně prodávaným F650GS společného relativně málo. Nicméně úspěchy jednoválců kubatury 650ccm na Dakaru se promítaly do zvýšeného zájmu o tyto motocykly a továrna měla obavy, že zájem o boxery bude klesat a rozhodli se pro velkou účast boxerů. Ovšem trasa ročníku 2001 vedla přes Západní Saharu, Mauritánii do Mali a Senegalu přes ty nejobtížnější dunové oblasti - na jihu až do Bamaka a uprostřed Mauritánie do El Ghallaouiyi, kam se už potom nejezdilo. Těžké boxery sice po pevnějších pistách doslova letěly - naměřené rychlosti strojů BMW na marockých etapách ukazují rychlosti nad 210km/h, průměrné rychlosti v některých etapách atakovaly 180km/h, což je naprosto šílené. Ovšem v dunových polích střední Mauritánie byly doslova v pasti. Ačkoliv tým BMW ve složení Jimmy Lewis (USA), Cyril Despres (FR), John Deacon (UK) a Juan Roma (IT) + Andrea Mayerová (GER) s vyjímkou havarovaného Romy dojel, továrna se rozhodla ukončit oficiální účast na Dakaru a zastavila podporu vývoje továrních speciálů a tým rozpustila.

Následující rok ještě startovaly čtyři repliky továrního F650RR pod značkou Touratech F650Rallye ve francouzském a španělském týmu (jeden z týmů byl přímo tovární tým Touratechu) ale vstřikované F650Rallye nebylo v rukách těchto jezdců konkurencí pro KTM, kteří ovládli výsledkovku bez jakékoliv konkurence. Tento stroj byl nicméně jednou z nejlevnějších vstupenek do světa rallye Dakar a startovalo na něm mnoho jezdců, naposledy si možná vzpomenete na dokumet "Závod do Dakaru - Race to Dakar" Ch. Boormana, který vysílaly i některé kabelové televize a jako jediný dostupný dokumentární film o rallye Dakar den po dni je k dispozici i na originálním anglicky mluveném DVD. Boxer BMW se na trati od roku 2001 pochopitelně už neobjevil a asi ani neobjeví, vzhledem k zákazu víceválcových motorů nad 450ccm a úplnému zákazu vyšších kubatur v roce příštím. Jediný dvouválec na Dakaru letos používá Aprilia (jede jí Lopez) ale jde o objem do 450ccm.

Jen pár zajímavostí o ročníku 2001 - BMW vybavilo své jezdce poprvé elektricky vyhřívaným oblečením na evropské a marocké etapy. Kromě tehdy lyžařské hvězdy Luca Alphanda se na startu v kategorii automobilů objevil i Paul Belmondo a poprvé po pěti předchozích pokusech dojel do cíle v Dakaru! Na startu ale byla řada jmen, které slyšíme v televizi a vidíme ve výsledcích i dnes - kromě Cyrila Desprese, hlavní hvězdy motocyklové kategorie to jsou například Alfie Cox, Sousa, Čagin, Mardějev (dělal Čaginovi navigátora), Kabirov, De Azevedo, Tomeček, Martinec nebo legendární navigátor a člen posádky K. Lopraise - J. Kalina! Bohužel některá jména už nikdy na výsledkovce neuvidíme - bohužel včetně vítěze kategorie motocykly z toho roku - Fabrizia Meoniho nebo zmíněného R. Sainctse.


Motocykl BMW Franse Verhoevena vychází z poměrně nového a radikálně řešeného endura BMW G450X, které jezdí BMW tovární tým (kde jezdí známá jména jako Joël Smets nebo Simo Kirssi). Frans ho ale ve spolupráci s výraznou osobností holandské rallye scény Berta Duursmy z BDM Motor upravil tak, aby byl konkurenceschopný světové špičce. Podsedlovou zvětšenou nádrž doplnily zadní přídavné nádrže, tvarované úplně do detailu (např. vč. vybrání pro madlo), stromeček pro přístroje je poměrně jednoduchý a snadno opravitelný při pádu a přední karbony jsou trojdílné (jiní jezdci BMW v závodě mají jednodílné - tedy při poškození musí vyměnit celý díl). Na motocyklu je použitá řada továrních racingových dílů od BMW ale i od Touratechu a mnoho dílů je dělaných na zakázku. Pochopitelně jsou jiné i tlumiče atd. Hlavní výhodou ovšem je v případě závodu ve vyšší nadmořské výšce řídící jednotka vstřikování paliva, která upravuje automaticky palivovou mapu podle aktuální bohatosti nebo chudosti směsi, což je u karburátorových motorů problém. Palivové mapy tohoto stroje jsou připravené pro takové situace a měly by dokázat kompenzovat nadmořskou výšku a zdá se, že to skutečně fungovalo. Pochopitelně, bez skvělé jízdy by to bylo nemožné a Frans od začátku závodu ukazoval, že dokáže se světovou špičkou držet kontakt a dnes jim všem ukázal doslova záda.

Fanoušci BMW - dnes je důvod k oslavě!

Jen si nyní přejeme, aby si toho úspěchu všimli v továrně (nebo v továrnách) a viděli jsme dostupné tovární rallye kity a nebo, pokud budeme hodně neskromní, továrně vyráběný a homologovaný rallye speciál G450RR, který by umožnil jezdcům startovat v kategorii Marathon, jako je tomu v případě KTM 690 Rally Replica.
My, kteří máme ovšem doma stroj, který inspiroval právě R900RR (a není nás mnoho), můžeme jen vzpomínat na slavné doby před téměř deseti lety a doufat, že jednou zase uvidíme na Dakaru dvouválce a vyšší kubatury, což je asi nepříliš reálné. Ale tovární 450 s pěkným kitem si představit dovedu a nějaký vývoj už v tomto směru probíhá, i když to asi nebude tak špičková stavba, jako v případě stroje Franse Verhoevena, který použil pouze rám a motor.


Autor: Tomas "TT" Kocanda
http://martinmacek.blogspot.com/2010/01/historicky-uspech-pro-bmw-po-deviti.html