Motorky BMW GS - vše o motocyklech BMW řady GS a o cestování na nich
Motorky BMW GS - vše o motocyklech BMW řady GS a o cestování
  • · BMW GS
  • · Fórum
  • · Články
  • · Zprávy
  • · Galerie
  • · Naše fotografie
  • · Odkazy
  • · Ke stažení
  • · Inzerce
  • · Hledat
Reklama
Kalendář akcí
<< Červenec 2025 >>
Po Út St Čt Pá So Ne
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Šikmo ozubená převodovka

Novou generaci modelů boxerů charakterizuje lehká, přesně přepínatelná a spolehlivá převodovka. Je výsledkem nově zkonstruované generace převodovek, vyráběné společností BMW Motorrad: ozubená kola šestistupňové převodovky mají šikmé ozubení, které zajišťuje ještě lehčí a přesnější chod i výraznou redukci hluku oproti konvenčním převodovkám. Současně se převodovka zmenšila, aby se snížila hmotnost a prostor potřebný pro osazení. Kompaktní skříň je umístěna mezi motorem a sekundárním pohonem (kulisa s integrovaným kardanovým hřídelem). Kompletní převodovka váží pouhých 13 kg.

Vysoce pevné šikmé ozubení zajišťuje pomocí jemného záběru nejen klidný chod ozubených kol, ale i přesné nastavení jednotlivých stupňů. Přesnost je při řazení jasně viditelná. Na rozdíl od dosavadních motocyklových převodovek, kde se řazení provádí posouváním kol převodovky na hřídeli se změna rychlosti u šikmo ozubené převodovky firmy BMW Motorrad provádí zubovým spínáním se třemi řadicími objímkami: ozubená kola tedy do sebe neustále vzájemně zasahují a jsou ovládána nepřímo. Výhody řadicích objímek: jsou lehčí a užší než ozubená kola, takže je lze snáze na řadicí vidlici posouvat na konkrétní hřídel. Dráha řazení je tedy velmi krátká a pregnantní. Pro optimalizaci hmotnosti a lepší lehký chod je řadicí válec dutý a uložený v kuličkových ložiscích.

Volná kola jsou namontována na jehlových ložiscích s malým třením, hřídele se pohybují rovněž na kuličkových ložiscích. Jedná se vždy o tzv. „Clean Bearing Lager“ chránící před proniknutím vznášených částic. To prodlužuje intervaly údržby: výměna oleje v převodovce je nutná teprve vždy po 40.000 km.

Nastavení převodovky bylo pro dnešní generaci boxerů nově upraveno: řídicí hřídel vystupuje vlevo na skříni. To usnadňuje vedení řadicí tyče k řadicí páce na pedálu.

Optimální odstupňování s aktivním, krátce převedeným 6. stupněm znamená udivující hnací hodnoty. Pro informace o jednotlivých stupních na multifunkčním displeji je převodovka sériově vybavena potenciometrem. Při jeho výměně není třeba demontovat převodovku.


Informace čerpány se schválením BMW CZ z motocykly.bmw.cz.
· Přidal Milos dne 12. January 2007 · 0 Komentářů · Tisk
Komentáře
Zatím nikdo nekomentoval. Buďte proto první a vložte svůj komentář.
Přidat komentář
Aby jste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášený.
Hodnocení
Musíte být registrovaný, aby jste mohli hodnotit.

Prosím přihlašte se, a nebo se zaregistrujte.

Zatím nikdo nehodnotil.
Přihlášení
Jméno

Heslo



Zaregistrovat se
Zaslat zapomenuté heslo
Kdo je on-line
Hosté on-line: 55
Členové on-line: 0

Registrováno: 8,714
Nejnovější člen: Mickey313

Poslední návštěvy
Reklama
Vygenerované za: 0.03 sekund
Copyright © 2006 BAWORAK.CZ | Kontakt | Časté dotazy | Pravidla portálu | Hosting poskytuje CGI